De top 100 grootste logistieke dienstverleners van Nederland

05 juli 2016 Consultancy.nl

DHL is veruit de grootste logistieke dienstverlener van ons land, gevolgd door DB Schenker en nieuwkomer in de top 3 XPO Logistics. Gezamenlijk zijn de top 100 grootste logistieke dienstverleners in Nederland goed voor ruim 68.000 banen, in ruim 750 vestigingen. Vooral in het food-segment van de logistieke markt stijgt het aantal arbeidsplaatsen bovengemiddeld.

Ieder jaar brengen Logistiek.nl, een platform voor de Nederlandse logistieke dienstverleningsbranche en Buck Consultants International (BCI), een economisch-, supply chain-, logistiek- en vastgoedadviesbureau, de top van het Nederlandse logistieke landschap in kaart. Aan de hand van de analyse stellen de partners een lijst op van de top 100 grootste logistieke dienstverleners van ons land, op basis van het aantal werknemers.

De 2016-editie van de analyse toont aan dat de top 100 spelers in de logistieke dienstverlening bij elkaar meer dan 67.000 mensen van werk voorzien. In totaal beschikken zij over ruim 750 vestigingen in Nederland, die gezamenlijk goed zijn voor een opslagoppervlakte van zo'n 10.5 miljoen m2. De totale omzet die deze partijen gerealiseerd hebben in 2015 wordt geschat op meer dan €9 miljard*. “In het afgelopen logistieke jaar is door veel logistieke dienstverleners in Nederland de weg omhoog verder ingezet”, zegt Kees Verweij, partner bij BCI. “De historische lage dieselprijzen waren hierbij een steuntje in de rug voor veel dienstverleners, alhoewel de contractprijzen over de hele linie onder druk bleven. Dit laatste kwam mede door het steeds wijdere gebruik van tendering om tot uitbesteding te komen.” Tendering heeft echter niet alleen nadelen volgens de consultant: “Tendering biedt ook kansen om via innovaties in logistieke processen en technologieën de klant voor je te winnen.”

10 grootste logistieke dienstverleners van Nederland

Bovenaan de top 100 staat net als vorig jaar het Duitse DHL met een Nederlands personeelsbestand van ruim 5.000 man die werken vanuit 58 vestigingen, met een totale opslagruimte van circa 842.000 vierkante meter. Transport & Logistiek bedrijf DB Schenker pakt net als in voorgaande jaren de tweede plek met zijn 3.870 logistieke medewerkers. Een nieuwe speler in de lijst is, op plaats drie, XPO Logistics met 3.200 werknemers en 25 vestigingen. Het Amerikaanse bedrijf heeft vorig jaar het Franse Norbert Dentressangle overgenomen, waarvan de Nederlandse tak in 2015 op de vierde plek stond met 1.900 werknemers. Opvallend is daarnaast dat XPO Logistics over veel meer opslagoppervlakte beschikt dan de nummer 2 – met 615.000 m2 ruim 2,5 keer zoveel als de 236.000 m2 van DB Schenker.

De nummer drie van 2015, Kuehne + Nagel, heeft sinds vorig jaar in Nederland flink ingeleverd. De Duitse logistieke dienstverlener is gezakt naar de zesde plek en heeft ruim 700 personeelskrachten in dienst en één vestiging minder. Op nummer vier staat dit jaar UPS SCS, de #5 van 2015, met 2.500 personeelsleden – ruim 600 meer dan een jaar geleden. Op plek 5 van 2016 is het eerste puur Nederlandse bedrijf in de lijst te vinden, Bakker Logistiek. Het bedrijf is gespecialiseerd in transport en warehousing van voedingsmiddelen en aanverwante producten, een groeiende markt waarin veel consolidaties plaatsvinden en ook relatief veel medewerkers in dienst zijn. De rest van de top 10 bestaat uit DSV (1.900 werknemers), Wim Bosman (1.600 werknemers), CEVA Logistics (1.600 werknemers) en Rhenus Logistics (1.500 werknemers), dezelfde partijen als vorig jaar.

“Als we naar de complete top-10 kijken hebben acht bedrijven een buitenlandse moeder”, vertelt Verweij. “Alleen nr. 5 Bakker Logistiek en nr. 10 CEVA Logistics hebben hun hoofdkantoor in Nederland.” Hij voegt toe: “Voor Bakker Logistiek is het trouwens een primeur: voor het eerst is het bedrijf in aantal vaste werknemers in Nederland de grootste logistieke dienstverlener van ons land met Nederlandse wortels.”

Top 11-20 grootste logistieke dienstverleners van Nederland

Op nummer 11 volgt een van de meest opmerkelijke stijgers van dit jaar, Jan de Rijk. De logistieke dienstverlener uit Roosendaal is vijf plaatsen geklommen sinds 2015, toen het bedrijf op de zestiende plek stond. Het personeelsbestand is sindsdien uitgebreid met 250 extra werknemers. Op nummer 12 staat net als vorig jaar Syncreon, gevolgd door drie bedrijven die food als specialisatie hebben: Nabuurs, Peter Appel Transport en Simon Loos. Peter Appel is de hoogste speler in de lijst die alleen binnen de Benelux actief is, en vormt samen met Simon Loos de enige twee logistieke dienstverleners in de top 15 die niet in de rest van Europa of wereldwijd actief zijn. #16 Bleckmann Nederland is de laatste spelers in de lijst met meer dan 1.000 werknemers. En met uitzondering van #22 St. van den Brink (15 vestigingen) en #31 The Meeus Group (20 vestigingen), is Bleckmann (17 vestigingen) ook de laatste in de lijst met 15 of meer vestigingen.  

Op de zeventiende plek staat CB, dat in 1871 werd opgericht als het Bestelhuis van den Nederlandschen Boekhandel. Anno 2016 heeft het bedrijf 980 werknemers in dienst in zeven vestigingen. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar een opvallende groei doorgemaakt en steeg door de toevoeging van circa 200 werknemers van de 30ste plaats in 2015 naar de 17de plek in de huidige editie van de lijst. Op #18 volgt Rotra uit Doesburg met 860 werknemers. De 19de plek is opnieuw voor een buitenlandse speler met veel activiteit op de Nederlandse markt, namelijk Nippon Express, dat zijn hoofdkwartier heeft in Tokio, Japan. Dachser Netherlands en Koopman Logistics zijn de enige twee overgebleven spelers in de lijst met meer dan 800 werknemers, en staan respectievelijk op de 20ste en 21ste plek. Dachser stond vorig jaar nog 11 plaatsen lager op de 31e plek.

Top 21-50 grootste logistieke dienstverleners van Nederland

St. van den Brink, Vos Logistics, Fritom Group en GVT Group of Logistics vullen respectievelijk de plekken 22-25, en hebben allen tussen de 700 en 800 werknemers in dienst. Laatstgenoemde is het afgelopen jaar sterk gegroeid, en klom elf plekken in de ranking door de toevoeging van circa 125 werknemers. Arvato, Flextronics Logistics en Emons Group Holding hebben alle drie circa 700 man in dienst maar verschillen aanzienlijk in het aantal vestigingen en warehouse-oppervlakte. Zo heeft Flextronics maar één vestiging maar met zijn 78.000 m2 wel de grootste warehousing oppervlakte van de drie. Arvato heeft vier vestigingen en Emons Group drie, maar Arvato heeft minder oppervlakte dan zijn branchegenoot – 20.000 m2 tegenover 30.000 m2. De top 30 wordt gesloten door Neele-Vat Logistics uit Rotterdam en HSF Logistics uit Nijmegen.

Naast The Meeus Group zijn er in de top 31-100 nog vijf logistieke dienstverleners te vinden met tien of meer vestigingen. Dit zijn op #33 Geodis met 617 werknemers in 14 vestigingen, #35 Kloosterboer met 600 in 10 vestigingen en #48 Broekman Logistics met 11 vestigingen en 445 werknemers. Buiten de top 50 zijn er nog Bos Logistics en Seacon Logistics die meer dan tien vestigingen, maar minder dan 400 werknemers hebben.

Top 51-75 grootste logistieke dienstverleners van Nederland

HSF Logistics uit Nijmegen staat op de 30ste plek, en ook #37 Moduslink is afkomstig uit Gelderland met zijn hoofdkantoor in Apeldoorn. Hoewel er maar zeven plaatsen tussen de twee Gelderse Spelers inzitten verschillen hun personeelsbestanden met circa 125 man. Verder zijn in de top 30 tot 40 drie spelers uit Zuid-Holland (Van Uden, De Rijke Group en Den Hartogh Logistics) te vinden, twee uit Overijssel (Müller Fresh Food Logistics en Heisterkamp), twee uit Noord-Holland (Geodis en Kloosterboer) en een uit Zeeland.

Top 76-100 grootste logistieke dienstverleners van Nederland

Over de hele linie valt op dat in de top 100 logistieke dienstverleners bijna de helft (47%) beschikt over een wereldwijd netwerk. 35% richt zich in zijn logistieke werkzaamheden alleen op landen binnen Europa, terwijl de overige 18% alleen binnen de Benelux actief is.

Een van de belangrijkste nieuwkomers in de lijst is Imperial Logistics. “Imperial Logistics is een Zuid-Afrikaanse logistieke dienstverlener die al enige jaren actief is in de containerbinnenvaart op de Rijn en in expeditie via dochter Lehnkering”, vertelt Verweij. “Het bedrijf heeft in 2015 Van den Anker Logistics overgenomen, en breidt hiermee haar dienstverlening in verpakte chemicaliën verder uit.”

Ontwikkeling van het behandelde logistieke volume

Tijdens het onderzoek werd eveneens een enquête afgenomen onder de dienstverleners in de lijst. In totaal hebben 81 respondenten de vragenlijst ingevuld waarvan ongeveer de helft werkzaam op directieniveau. Uit de resultaten blijkt dat een meerderheid van de logistieke dienstverleners een opgaande lijn in transportvolume heeft gezien in 2015 – maar liefst 86% van de respondenten. 38% spreekt zelfs van een sterk opgaande lijn, terwijl dit in 2013 slechts 15% was van de in totaal 64% die een oplopend transport volume opmerkte. Hieruit kan worden opgemaakt dat het volume de afgelopen jaren is verbeterd en dat de vooruitzichten voor 2016 en verdere jaren eveneens rooskleurig zijn.

In 2015 zagen de respondenten van het onderzoek de grootste kansen in het winnen van klanten (29%) en het optimaliseren van logistieke processen (28%). Dit jaar brengt verandering, aldus Verweij: “De nadruk lijkt nu iets meer te liggen op het verbeteren van logistieke processen, waarschijnlijk omdat dienstverleners meer succes hebben in het aantrekken van klandizie.” 

* In het geval van internationale spelers hebben de onderzoekers gekeken naar het gedeelte van de omzet dat behaald is door de Nederlandse landenorganisatie.