Carlo Stokx volgt Bart Nauta op als voorzitter van de MOA

10 juni 2016 Consultancy.nl

De MOA heeft Carlo Stokx, de Country Manager van Ipsos Nederland, verkozen tot haar nieuwe voorzitter. Stokx, die al actief was binnen de MOA als bestuurslid, volgt TNS NIPO topman Bart Nauta op.

De MOA, het Center for Information Based Decision Making & Marketing Research, is een vereniging van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met marktonderzoek, waaronder market research, digital analytics, marketing intelligence en beleidsonderzoek. Volgens gegevens van het CBS telt ons land in totaal ongeveer 5.500 marktonderzoeksbureaus, waarvan zo'n 82% actief is als eenpitter. De 50 grootste marktonderzoekbureaus zijn samen goed voor een geschatte omzet van meer dan €300 miljoen. 

De afgelopen twee jaar werd het bestuur van de MOA geleid door Bart Nauta. Nauta staat sinds 2009 aan het roer van TNS NIPO, met circa 350 FTEs en een omzet van €50 miljoen een van de grootste spelers in de researchmarkt. Onlangs maakte de branchevereniging bekend dat Nauta wordt opgevolgd door Carlo Stokx, die zelf de scepter zwaait bij de Nederlandse tak van Ipsos, één van de grootste marktonderzoeksbureaus ter wereld.

Carlo Stokx - MOA

Stokx geeft leiding aan het 10-koppige bestuur van de MOA, dat naast de nieuwe voorzitter verder bestaat uit Luud Zanoni (2gather), Harold van Biemen (Ministerie van Algemene Zaken / Dienst Publiek en Communicatie), Jan Guse (GfK), Hester van Herk (Vrije Universiteit Amsterdam), Han Meijer (Scanmar), Barbara van Norden (Sanoma Uitgevers), Arjan Veninga (CG Selecties) en Jan Zwang (Vodafone).

Stokx over zijn nieuwe uitdaging: “Nooit waren de ontwikkelingen in onze sector zo turbulent. Data is in steeds grotere hoeveelheden beschikbaar, de grenzen van de sector vervagen, de snelheid van dataverwerking neemt toe, de toetredingsbarrieres verdwijnen en onze markten globaliseren in hoog tempo. Dat creëert uitdagingen en kansen voor iedereen die in deze markten actief is. Ik hoop dat ik door mijn kennis en internationale ervaring de MOA kan helpen bij het faciliteren van onze leden in het vinden van de juiste antwoorden op deze fascinerende ontwikkelingen.” 

MOAwards
Afgelopen woensdag werden in Zandvoort de MOAwards 2016 uitgereikt. Prijzen werden in vijf verschillende categorieën toegekend. GfK werd benoemd tot marktonderzoekbureau van het jaar, terwijl Anke Bergmans van Blauw Research naar huis ging met de prijs voor beste marktbureauonderzoeker. Jürgen Warnecke, Senior Marketing Intelligence specialist bij Aegon, is uitgeroepen tot bedrijfsonderzoeker van het jaar, Anouar El Haji Veylinx kreeg de prijs voor talent van het jaar en de Wetenschapsprijs 2016 ging naar vier onderzoekers.