Medisch specialistische bedrijven moeten investeren in innovatie
De integrale bekostiging van de zorg in 2015 bezorgde medisch specialisten tot nu toe vooral kopzorgen. Toch brengt deze ontwikkeling volgens KplusV-adviseur Rick Meurders ook een interessante kans met zich mee, waar niet alleen artsen zelf baat bij hebben, maar ook patiënten en innovatieve ondernemers. Hoe deze kans te grijpen? “Door als medisch specialistisch bedrijf ondernemerschap te tonen en – met kapitaal, kennis en contacten – te investeren in medisch-technologische innovaties”, aldus Meurders.
Op dit moment lopen zowel medisch specialistische bedrijven (MSB's) als innovators tegen uitdagingen aan, vertelt Rick Meurders, Life Sciences & Health-consultant bij KplusV. Het organisatieadviesbureau met vestigingen in Arnhem en Amsterdam begeeft zich op onder andere het LSH-domein en legt zich, naast andere vakgebieden, toe op vraagstukken rondom financiering en business development. Meurders vertelt: “Het medisch specialistisch bedrijf aan de ene kant moet van de fiscus ondernemersrisico's nemen, zodat het als ondernemer te boek staat. Voor de startup aan de andere kant is het lastig de medisch specialist en het ziekenhuis te bereiken met zijn innovatieve idee.” De oplossing is volgens Meurders dichtbij, die aangeeft dat het MSB ondernemerschap laat zien door te investeren en participeren in medtech-innovaties, wat deuren opent voor startende bedrijven.
“Letterlijk”, geeft Meurders aan, “want het MSB brengt niet alleen financiering in, maar ook kennis en netwerk. Door zijn nauwe banden met ziekenhuizen kan het startups toegang verschaffen tot de doelgroep (patiënt), eindgebruiker (arts) en afnemer (ziekenhuis) van hun product. En die toegang hebben de ondernemers nodig om hun idee te toetsen en verder te ontwikkelen. Hiervoor moeten zij patiënten treffen voor klinische studies, medisch specialisten als vraagbaak en ambassadeur, en het ziekenhuis om de toegevoegde waarde van hun idee te tonen.”
Meurders noemt het een “win-win-winsituatie”. “De medische innovator heeft er duidelijk baat bij, net als de investeerders zelf. De MSB's zorgen er tenslotte voor dat waardevolle innovaties landen in de gezondheidszorg, waarmee de dagelijkse praktijk van specialisten beter en makkelijker wordt. Daarnaast helpt zo'n investering het MSB bij zijn fiscale vraagstuk. De zorgconsument en maatschappij, tot slot, profiteren van hoogwaardigere en goedkopere zorg.”
De praktijk kent volgens Meurders al een succesvol voorbeeld. The eNose Company, het bedrijf achter de 'neus die ziektes ruikt', ontving in 2015 financiering van een MSB. Volgens CEO André Elands zorgt deze support ervoor dat innovaties die buiten het ziekenhuis ontstaan, op de medische werkvloer komen. Elands: “Dit is écht slim kapitaal. Het MSB stelt uitgebreide expertise en een relevant netwerk open, maakt patiëntenpopulaties toegankelijk en fungeert ten slotte als launching customer. Die betrokkenheid geeft ook sneller het vertrouwen van andere partijen. Zaken die normaal gesproken erg ingewikkeld zijn om te realiseren.”