ADC helpt Koopman Logistics Group met rendementsverbetering
Koopman Logistics Group wil groeien door verdere internationalisatie. Het succesvolle Nederlandse familiebedrijf schakelde ADC Performance Improvement in om de concurrentiekracht in het internationale speelveld te vergroten. Door kostenverlaging en stroomlijning van processen verbeterde de efficiency aanzienlijk.
Chief Executive Officer (CEO) Jon Kuiper van Koopman Logistics Group laat vanuit het bescheiden kantoorgebouw zijn ogen glijden over een zee aan auto’s. In elke windrichting staan op de uitgestrekte terminal in het Amsterdamse havengebied personen- en bestelauto’s. Aan de kade liggen twee reusachtige autotransportschepen. Uit Japan en het Verenigd Koninkrijk voeren ze Nissans aan voor de Europese markt. Het is op het terrein een voortdurend komen en gaan van autotransporters, speciale vrachtwagens waarop personen- en bestelauto’s worden vervoerd naar autodealers, leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven.
Koopman Logistics Group is in de Benelux marktleider met logistieke dienstverlening voor nieuwe en gebruikte auto’s. In 2015 regelde het Nederlandse familiebedrijf (900 medewerkers) met 365 autotransporters de logistiek van zo’n 900.000 personen- en bestelauto’s in Europa. Daarnaast is Koopman ook actief in opslag, transport en fijnmazige distributie van goederen.
A-merk
Jon Kuiper startte zijn werkzame leven als beroepsofficier in het Nederlandse leger. Na zes jaar maakte hij de overstap naar het bedrijfsleven. Supply chain management in een internationale context is de rode draad in zijn carrière. Na 11 jaar bij Xerox Corporation, waar hij onder meer directeur service en logistiek voor Europa was, stapte hij over naar Philips. Daar werkte hij met veel plezier bijna tien jaar, onder meer als vice president supply chain management. Na Philips zocht hij een nieuwe uitdaging bij het Nederlandse familiebedrijf Bosal, dat uitgroeide tot één van de grootste eerstelijnsleveranciers van uitlaatsystemen en trekhaken. Daar was hij verantwoordelijk voor sourcing en supply management. Het is niet toevallig dat de wegen van Koopman Logistics Group en Kuiper elkaar hebben gesneden.Koopman Logistics Group – een van de grootste logistieke dienstverleners in ons land – wil groeien door verdere internationalisatie.
‘De basis daarvoor is uitstekend’, vertelt Kuiper. ‘Koopman is vooral door betrouwbaarheid een A-merk geworden. Ook onze wereld is de afgelopen jaren echter sterk veranderd. We hebben inmiddels tegenover ons professionele internationale inkopers, die op veel meer dan alleen betrouwbaarheid van leveringen letten. De prijs moet zeer concurrerend zijn, de bedrijfsprocessen uiterst strak en je moet als logistieke dienstverlener een state of the art IT-infrastructuur voor tracking and tracing hebben’.
Bundeling inkoopvolumes
Hoewel de logistieke sector reeds sterk concurrerend is, en er daardoor een inherente noodzaak tot efficiecyverbetering is, bleek ook bij Koopman Logistics Group de efficiency zowel op inkoopgebied als qua processen nog te kunnen worden verhoogd. Koopman Logistics Group schakelde daarom ADC Performance Improvement in. Het Amsterdamse consultancybureau is gespecialiseerd in aantoonbare rendementsverbetering en heeft hiermee een reputatie in Nederland opgebouwd. De werkzaamheden startten met een spend-analyse.
De aanzienlijke inkoopomzet van Koopman werd hierbij tot in groot detail uitgesplitst. Vervolgens werd door de inkoopspecialisten van ADC aangegeven welke besparingen op de diverse inkoopcategorieën haalbaar zouden zijn. Door bundeling van de inkoopvolumes van de verschillende werkmaatschappijen van Koopman Logistics Group werden vervolgens grote besparingen geboekt. Bijvoorbeeld op de onderhoudskosten en op de kosten van uitzendkrachten. ‘Sterk van ADC is dat ze behalve naar inkoopkosten ook kijken naar proceskosten. Zo werd naast de inkoop van onderdelen voor vrachtauto’s ook gekeken naar het integrale onderhoudsproces,’ blikt CEO Kuiper terug.
Aanzienlijke procesverbeteringen
Koopman Logistics Group heeft eigen truckwerkplaatsen in Nijkerk en Noordhorn, waar niet alleen de eigen autotransporters worden onderhouden, maar ook die van andere autotransportbedrijven. Door het proces anders in te richten, onderdelen slimmer aan te laten leveren per te onderhouden autotransporter en de onderhoudsteams anders te organiseren kon de verblijfsduur van de autotransporters in de werkplaatsen significant worden verkort, waardoor meer capaciteit beschikbaar kwam. De efficiencyverbetering door deze procesoptimalisatie bleek circa even groot als de inkoopbesparing op onderdelen. Een aanzienlijke procesverbetering werd ook bij inkoop zelf gerealiseerd. ‘De kracht van Koopman is onder meer gebaseerd op het feit dat we georganiseerd zijn in resultaatverantwoordelijke eenheden’, licht Kuiper toe. Ook de inkoop vond voor een belangrijk deel decentraal plaats. De CEO van Koopman Logistics Group schakelde ADC Performance Improvement in voor de stroomlijning van de inkoopprocessen, de selectie van het voor deze logistieke dienstverlener meest geschikte purchase-to-pay pakket en voor ondersteuning bij de implementatie. Dat is Kuiper goed bevallen. Al met al is hiermee de inkoopfunctie in betrekkelijk korte tijd op een hoger niveau gebracht.
Organisatiesensitief
Omdat ADC Performance Improvement had laten zien dat het niet alleen sterk is in efficiencyverbetering door inkoopbesparingen, maar ook weet hoe je processen moet optimaliseren, werd het bureau vervolgens gevraagd te ondersteunen bij de procesoptimalisatie op de terminals. De focus lag vooral op de terminal in de Amsterdamse haven. Hier is plaats voor maximaal zo’n 20.000 personen- en bestelwagens. De logistiek op het terrein is uitermate complex: schepen met nieuwe auto’s worden gelost, autotransporters komen en gaan en vele tienduizenden ex leaseauto’s worden aangevoerd, verkoopklaar gemaakt en vervolgens afgevoerd.
ADC Performance Improvement bracht de diverse processen in kaart en mede op basis daarvan werd het reusachtige expeditieterrein beter ingericht, waardoor minder bewegingen nodig zijn. Voorts werden klantprocessen op basis van door ADC uitgevoerde value-stream mapping geoptimaliseerd. Na de diverse optimalisatietrajecten maakt Koopman’s CEO de balans op. In totaal werd op de integrale proceskosten aanzienlijk bespaard door zowel inkoopbesparingen als diverse procesoptimalisaties. Kuiper: ‘ADC is de aangewezen partij als je snel efficiencyverbetering wil realiseren. Het bureau is met name sterk in integrale procesoptimalisatie vanuit inkoopperspectief.’ Hands-on, pragmatisch, een hoog kwaliteitsbesef, snel en organisatiesensitief, typeren volgens de CEO van Koopman Logistics Group cultuur en werkwijze van ADC Performance Improvement. ‘Een bureau dat precies past bij ons soort bedrijf’, aldus Kuiper.