Sander van 't Noordende, CEO Accenture Management Consulting
Voor het derde opeenvolgende jaar staat adviesbureau Accenture genoteerd in de lijst “Best Consulting Firms to Work For” van Consulting Magazine. Naast zijn 12e plaats in de algemene ranglijst scoorde Accenture het hoogste op de gebieden Career Development, Client Engagement en Work/Life Balance. Wat verklaart Accenture’s succes? Volgens Sander van ’t Noordende, wereldwijd CEO van Accenture Management Consulting, is het wereldwijde netwerk de belangrijkste differentiator.
Terwijl het bedrijf blijft groeien in grootte en bereik, versterkt het zijn waarde voor klanten, aldus van ’t Noordende, die in februari dit jaar werd benoemd tot CEO van Accenture Management Consulting. “Accenture’s wereldwijde netwerk is een sleutel-differentiator voor onze werknemers en onze klanten”, zegt hij. “We vormen teams die bestaan uit de beste mensen met de meest relevante ervaring, waar ze ook ter wereld werken.” Accenture heeft meer dan 223.000 werknemers in dienst en kantoren in 53 landen. Klanten komen uit meer dan 120 landen.
Belangrijkste differentiator: wereldwijd netwerk
“In moeilijke economische omstandigheden hebben de meest getalenteerde afgestudeerden en ervaren professionals meerdere opties als ze een plek willen kiezen om aan hun carrière te werken. Dat we erkend worden als Best Firm to Work For is een grote eer voor ons”, zegt van ’t Noordende. “Ook is het belangrijk voor onze huidige consultants en onze klanten, omdat het respect dat Accenture geniet erdoor wordt versterkt.”
Ander sterk punt: het bouwen van netwerken
Een andere differentiator, aldus van ’t Noordende, is dat hoewel Accenture een groot bedrijf is, het zijn werknemers stimuleert om zich te verbinden en gemeenschappen te creëren. “Ik zou de omgeving van Accenture willen omschrijven als opgewekt, multicultureel, bemoedigend en positief”, zei hij. “Onze mensen doen interessant werk, bouwen succesvolle carrières op, werken samen met intelligente mensen en leren continu. We trekken high performers aan en behouden ze, en we zijn altijd bezig klanten te helpen om high performing te worden en te blijven.”
Eén inspirerend initiatief bij Accenture is Skills to Succeed, een internationale focus op corporate citizenship. “Met dit initiatief zullen we tot 2015 aan 250.000 mensen de juiste vaardigheden leren om een baan te vinden of een onderneming te starten”, zei van ’t Noordende. “Onze werknemers brengen technologie en consultingvaardigheden naar hun gemeenschappen.” Accenture heeft meer dan $100 miljoen besteed om Skills to Succeed te ondersteunen.
Hoge scores op Career Development, Client Engagement en Work/Life Balance
Sander van ’t Noordende legt uit waarom het adviesbureau excelleert in drie specifieke gebieden.
Career Development
“We rekruteren 66.000 nieuwe werknemers en willen dat deze mensen hun carrière kunnen opbouwen bij Accenture. Eén manier om dat te verzekeren is onze inzet voor training – we besteden elk jaar $600 miljoen aan trainingen. Daarnaast moeten onze leidinggevenden zo divers en ervaren mogelijk zijn. Daarom hebben we een robuust leiderschapsontwikkelingprogra
Client Engagement
“Client engagement is het hart van ons bedrijf en cruciaal voor ons succes. Het leveren van tastbare resultaten is een onderdeel van klantensucces, maar het bedrijf van een klant echt begrijpen en een partner van hem worden is de sleutel van Accenture’s geschiedenis van langetermijn klantenrelaties.” In januari 2011 vierde Accenture haar 10-jarig jubileum.
Work/Life Balance
“Als het gaat om de Work/Life Balance hebben we geconcludeerd dat flexibiliteit essentieel is. Je zult bij ons bedrijf niet het profiel van één persoon – de traditionele consultant – vinden. Er zijn veel profielen, veel werkstijlen, veel carrièrepaden. Dat betekent dat je van carrière kunt wisselen binnen Accenture, zonder van bedrijf te wisselen. Daarbij maken we steeds vaker gebruik van technologieën als Tele-presence om met klanten samen te werken zonder de kosten en CO2-uitstoot van vliegen.”