Online gamesport markt bereikt waarde van 1,9 miljard

22 december 2015 Consultancy.nl

De totale waarde van de eSports markt, oftewel online gamesport, zal naar verwachting een indrukwekkende groei vertonen in de komende drie jaar. Anno 2015 is de markt zo’n $748 miljoen waard, waarvan het grootste deel afkomstig uit sponsorgeld en advertising. Analyse van gegevens van SuperData toont aan dat over drie jaar deze waarde ruim zal zijn verdubbeld – naar $1,9 miljard in 2018.

In de afgelopen jaren is de eSports markt, ook bekend als electronic sports oftewel de markt voor het competitief spelen van computerspellen, wereldwijd gegroeid als gevolg van de opkomst van videogames in het algemeen, maar in het bijzonder als gevolg van het ontstaan van online streamingdiensten. De meest bekende eSports categorie is het uitzenden van eSports-toernooien zoals bijvoorbeeld wordt gedaan door Twitch, een online streamingplatform dat vorig jaar alleen al bijna 14 miljard minuten aan video’s presenteerde aan zijn kijkers – op zijn beste dag had Twitch 4,5 miljoen unieke bezoekers. Georganiseerde multiplayer videogame competities, voornamelijk tussen professionele spelers, en toernooien vormen een groot deel van het eSports landschap.

Omvang van de wereldwijde eSports markt

Data van onderzoeksbureau SuperData toont aan dat de eSports industrie momenteel $748 miljoen (~€682 miljoen) waard is, waarvan $579 miljoen (77%) afkomstig uit sponsoring en advertising. Noord-Amerika en Europa zijn samen goed voor bijna $400 miljoen, meer dan de helft van de wereldwijde omzet, en Azië neemt $321 miljoen voor zijn rekening, maar verliest volgens de onderzoekers geleidelijk aan terrein ten gunste van westerse investeringen. “eSports zijn mainstream aan het worden en hebben de aandacht getrokken van traditionele mediakanalen”, vertelt Stephanie Llamas, Director of Research & Consumer Insights bij SuperData. “Zelfs ouderwetse merken merken de markt op en de interesse groeit om te adverteren voor een gewild publiek van millennial mannen die bekend zijn met het medium”, vult zij aan. 

Voor de komende periode is de verwachting dat de explosieve groei zich zal voortzetten, aldus Llamas. De groei zal echter steeds meer afkomstig zijn uit meer directe inkomstenbronnen, zoals gerelateerde goksites en amateur toernooiplatformen. Naar verwachting zal de eSports markt tegen 2018 een indrukwekkende waarde van $1,9 miljard (~€1,73 miljard) bedragen, een ontwikkeling waarvan alle spelers in de markt van kunnen profiteren, maar tegelijkertijd de kaarten opnieuw schudt. Volgens de onderzoekers zal de strijd om marktaandeel steeds heviger worden nu uitgevers zichzelf een plek verschaffen in de markt. Hierdoor verschuift de strijd onder meer naar de eSports markt voor mobiele apparaten, terwijl amateur toernooiplatformen op zoek zijn naar manieren om hun winstgevendheid te verhogen in een markt die steeds meer verzadigd raakt doordat het aanbod de vraag in toenemende mate overstijgt.