AlixPartners: Groei van Chinese automarkt zwakt af
De gemiddelde groei van de Chinese markt voor personenauto’s bedraagt sinds 2005 zo’n 19,3% per jaar, maar uit onderzoek van AlixPartners blijkt dat de groei tot 2018 zal afzwakken naar slechts 4,1%. Deze vertraging zal naar verwachting zowel dealers als OEMs treffen. Volgens het onderzoek kunnen dealers hun marges verbeteren door zich een deel van de markt voor onderdelen en diensten toe te eigenen.
De vraag naar personenauto’s en andere lichte voertuigen in China is de afgelopen jaren een belangrijke kracht geweest voor de wereldwijde auto-industrie. Sinds 2005 zijn in China de autoverkoopcijfers met gemiddeld 19,3% per jaar gestegen. In diezelfde periode groeide de vraag naar personenauto’s wereldwijd met slechts 0,7%.
Uit onderzoek van AlixPartners blijkt echter dat de dubbelcijferige Chinese groei in de komende jaren een halt zal worden toegeroepen. Volgens het recente onderzoeksrapport ‘China Automotive Study’, zal de gemiddelde jaarlijkse groei tussen 2014 en 2018 dalen naar slechts 4,1%, terwijl wereldwijd de groei van het aantal verkopen iets toeneemt tot 2,3%. Op lange termijn zal de groei in China zelfs nog verder afzwakken – tussen 2018 en 2023 verwachten de strategieconsultants een jaarlijkse groei van 2,9%, terwijl wereldwijd de gemiddelde groei per jaar van het aantal autoverkopen op 2,3% blijft hangen.
De dalende verkoopcijfers van Chinese personenauto’s wordt verder bemoeilijkt door overcapaciteit. Volgens de analyse van AlixPartners kan een teruglopende overcapaciteit onder de 85% voor OEMs (original equipment manufacturers) mogelijk tot niet winstgevende operaties leiden. Wereldwijd ligt de overcapaciteit van de belangrijkste spelers hoog: het Japanse Honda draait op 95% en Toyota op 87%. Ook in Europa is de capaciteit hoog met 96% voor BMW en 92% voor Volkswagen. Voor Amerika is het beeld gemengd, waar Ford opereert op 72% capaciteit heeft GM een capaciteit van 95%. De grote OEMs van China opereren allen ver onder hun capaciteit: Chery op 52%, FAW op 50% en SAIC het hoogst met 61%.
Naast de afname in verkoopaantallen voor OEMs, ziet het rapport ook een verandering in het landschap van Chinese autodealers. Sinds 2011 is het marktaandeel van de top 100 dealers gegroeid van 22,7% naar 25,1% in 2014. Ook de omzet van de top 100 is sinds 2011 flink gegroeid met een jaarlijks gemiddelde van 13% – van ¥851 miljard (€118 miljard) naar ¥1.232 miljard (~€171 miljard) in 2014. Volgens het onderzoek is de groei in omzet voornamelijk het gevolg van het volwassener worden van de markt, waardoor dealers in de gehele sector inzetten op consolidatie van hun netwerken.
Hoewel de omzet nog steeds groeit, is de winstgevendheid van veel dealernetwerken aan het dalen. De marges van de top 100 dealers daalden van een piek van 8,2% in 2012 naar 6,1% in 2014. De netto winstgevendheid is relatief stabiel gebleven in 2014 op een niveau van 1,5%, maar is wel lager dan de recente piek van 2,3% in 2011. Het operationeel resultaat hangt rond een gemiddelde van 1,5%, met uitschieters aan zowel de positieve – Baoxin met 5,4% - als de negatieve kant – YXQC met -1,6%.
De afgenomen groei naar de vraag naar personenauto’s, tevens zichtbaar in de afgenomen verkopen van OEMs, betekent volgens de analyse dat de voorraden van dealers zullen toenemen – wat nog meer druk zal uitoefenen op hun winstgevendheid. Lian Hoon Lim, Managing Director van AlixPartners in Hong Kong, legt uit: “Tenzij er een sterke tegenbeweging wordt ingezet in de tweede helft van het jaar, zal 2015 naar verwachting een van de eerste slechte jaren worden voor autofabrikanten en dealers sinds de markt hersteld is van de wereldwijde recessie in 2008. Voorraden nemen toe, verkoopaantallen worden minder en OEMs beginnen hun productiestrategieën te heroverwegen – allemaal signalen van toenemende concurrentie en een veel uitdagender landschap.”
Terwijl de autoverkopen naar verwachting laag blijven, is er een gebied waarop dealers wel een toenemende winstgevendheid hebben gezien: onderdelen en dienstverlening. De winstgevendheid van dit deel van het aanbod van dealers is toegenomen van 28% in 2011 naar 44% in 2014 terwijl de marges op autoverkopen krompen. Het rapport laat zien dat de Chinese markt voor onderdelen en diensten voor personenauto’s tot 2018 naar verwachting met 14% per jaar zal groeien.
Dealers zullen echter nauwkeurig moeten zijn in het afstemmen van hun aanbod op de behoeften van de klant. Als de garantie verlopen is zullen klanten eerder naar een gespecialiseerde dienstverlener stappen dan naar de dealer zelf. Het effect is dat het totale marktaandeel van dealers in de markt voor onderdelen en diensten naar verwachting zal dalen van 49% nu naar 38% in 2018 – wanneer de markt een waarde bereikt van ¥1 biljoen.
Stephen Maurer, Managing Director voor AlixPartners in de VS, concludeert: “Het totale aantal voertuigen op de automarkt blijft groeien en daarom wordt het steeds belangrijker voor dealers om ‘repeat business’ binnen te halen voor hun serviceafdelingen. Om de groei en winstgevendheid terug op niveau te brengen zouden autodealers moeten overwegen om een aantal strategische acties te ondernemen om zich aan te passen aan veranderingen in de markt. Hieronder valt onder meer het verbeteren van customer experience, het versterken van de aftermarket service, het in kaart brengen van uitbreidingsmogelijkheden op het gebied van autofinanciering en het ontwikkelen van capaciteiten voor tweedehands autoverkoop.”