Smart City marktomzet groeit naar 2 biljoen in 2020

15 september 2015 Consultancy.nl

De omzet die gegenereerd wordt door ‘Smart Cities’ – steden met technologische ecosystemen van Internet of Things apparaten – zal naar verwachting de komende jaren met bijna 14% toenemen. Volgens onderzoek van Arthur D. Little zal de omzet tegen 2020 meer dan $2 biljoen bedragen, en kunnen Smart Cities helpen om de BBP-groei te verhogen naar 15%. In het rapport wordt de ontwikkeling van Smart Cities besproken en leveren de onderzoekers enkele cruciale succesfactoren voor een volledig ‘verbonden’ stad.

Aangezien de wereldpopulatie steeds meer richting de steden trekt, zal het inwoneraantal van stedelijke gebieden de komende decennia blijven toenemen. De verregaande urbanisatie brengt vraagstukken en uitdagingen met zich mee voor het stedelijke ecosysteem – van huisvesting en verkeersmanagement tot de volksgezondheid en onderwijs. Een van de trends die mogelijk antwoord kan bieden op een deel van de vraagstukken, is de opkomst van Smart Cities. Smart Cities benutten een aantal nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld op het gebied van Internet of Things ecosystemen, die een grote verscheidenheid aan diensten en oplossingen kunnen bieden aan hun inwoners.

Slimmere steden
Volgens recente data is het aantal Smart Cities wereldwijd in rap tempo aan het toenemen. Meer dan 100 steden zijn momenteel smart city concepten aan het invoeren. De meeste ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden zijn onder andere Big Data-gedreven dienstverlening of het aanleveren van informatie aan de private sector om ‘open’ Smart City diensten te ontwikkelen.

Ook de investeringen in Smart Cities zijn toegenomen, en in het bijzonder zijn het de lokale overheden die in de modernisering van woon- en sociale infrastructuur (bijv. woonwijken en scholen) investeren. “Momenteel wordt de meerderheid van de Smart City investeringen gedaan in Smart Grids, de vermindering van CO2-emissie, publieke internetverbinding (bijv. gratis Wi-Fi) en Building Automation”, vertelt Ansgar Schlautmann, Global Head van het Innovative Business Designs Competence Centre van Arthur D. Little en medeauteur van het onderzoeksrapport.

Het onderzoek toont aan dat als gevolg van de continue investeringen, de jaarlijkse omzetgroei van Smart Cities de komende vijf jaar wereldwijd naar verwachting 13,9% zal bedragen. Hierdoor zal de gecombineerde omzet van deze ‘slimme’ steden tegen 2020 aanzwellen tot $2 biljoen.

Ontwikkeling van Smart Cities
“Geen enkel Smart City ontwerp is hetzelfde. We hebben meerdere steden wereldwijd met elkaar vergeleken en ontdekt dat zij zich in verschillende fases bevinden op de ontwikkelingscurve van geïntegreerde Smart City netwerken”, legt Schlautmann uit.

In de eerste fase van de ontwikkeling investeren steden, volgens het onderzoek, voornamelijk in marketing, om zo het imago van de stad te verbeteren en te zorgen voor momentum en bewustzijn. Steden die zich momenteel in deze fase bevinden zijn bijvoorbeeld Bern, Frankfurt en Atlanta. In de tweede fase worden vaak de eerste versnipperde pilots uitgevoerd met Smart City applicaties, maar blijven grootschalige implementaties van de technologie nog uit (bijv. Berlijn en Dublin). Uiteindelijk kunnen steden deze concepten uitwerken in verticale Smart City initiatieven, zoals gebeurd is in Helsinki, Wenen en Luxemburg – de ontwikkelingen volgen echter meestal een ‘Silo’-benadering en bieden meestal nog geen end-to-end ondersteuning aan inwoners.

Steden die de volledige potentie van ‘Smartness’ willen ontketenen volgen daarentegen een ‘platform’-benadering. Deze benadering fungeert als aandrijving en coördinator tussen de verschillende verticale niveaus van de stad, waardoor het mogelijk gemaakt wordt om meer betekenisvolle informatie te verzamelen en diensten aan te bieden op meerdere niveaus. Steden die zich in deze fase bevinden zijn onder andere Nanjing, Manchester, Valencia en Seoul.

Succesfactoren
Volgens het onderzoek zijn er een aantal factoren die kunnen bijdragen aan een hoog BBP in de betreffende steden en regio’s. Een volledig geïntegreerde smart city layout kan een extra 15% aan BBP-groei opleveren. Om dit te realiseren moeten de steden een overkoepelende strategie ten uitvoer brengen die de verticale initiatieven van verschillende stakeholders met elkaar verbindt in een enkel platform. Dit platform moet er voor ontworpen zijn om deze initiatieven in de gehele stad op horizontale wijze door te ontwikkelen. 

“Steden die nadenken over de uitbreiding van hun diensten zouden zich vanaf het begin moeten richten op de ‘horizontale’ platformbenadering. Ervaring leert dat achteraf de aansturing van sterke verticale aanbiedingen binnen de stad extreem lastig is”, concludeert Schlautmann.

Om vroegtijdig een dergelijk platform op te zetten zouden lokale overheden volgens het adviesbureau moeten investeren in een actieve top-down strategie. Het doel is een samenhangend en volledig geïntegreerd platform waarbij de initiatieven stapsgewijs worden doorgevoerd – van de meest cruciale behoeften tot de initiatieven die minder direct nodig zijn. Het aangaan van strategische partnerships met relevante initiateven kan de juiste tools en vaardigheden voor een stad beschikbaar maken om zelf ook relevante projecten op te zetten. Tot slot moeten steden hun inwoners op de hoogte stellen van het soort projecten en de aanwezige beschikbare tools, die burgers kunnen gebruiken om hun dagelijkse activiteiten te verbeteren.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup