Smart City marktomzet groeit naar 2 biljoen in 2020

15 september 2015 Consultancy.nl

De omzet die gegenereerd wordt door ‘Smart Cities’ – steden met technologische ecosystemen van Internet of Things apparaten – zal naar verwachting de komende jaren met bijna 14% toenemen. Volgens onderzoek van Arthur D. Little zal de omzet tegen 2020 meer dan $2 biljoen bedragen, en kunnen Smart Cities helpen om de BBP-groei te verhogen naar 15%. In het rapport wordt de ontwikkeling van Smart Cities besproken en leveren de onderzoekers enkele cruciale succesfactoren voor een volledig ‘verbonden’ stad.

Aangezien de wereldpopulatie steeds meer richting de steden trekt, zal het inwoneraantal van stedelijke gebieden de komende decennia blijven toenemen. De verregaande urbanisatie brengt vraagstukken en uitdagingen met zich mee voor het stedelijke ecosysteem – van huisvesting en verkeersmanagement tot de volksgezondheid en onderwijs. Een van de trends die mogelijk antwoord kan bieden op een deel van de vraagstukken, is de opkomst van Smart Cities. Smart Cities benutten een aantal nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld op het gebied van Internet of Things ecosystemen, die een grote verscheidenheid aan diensten en oplossingen kunnen bieden aan hun inwoners.

Slimmere steden
Volgens recente data is het aantal Smart Cities wereldwijd in rap tempo aan het toenemen. Meer dan 100 steden zijn momenteel smart city concepten aan het invoeren. De meeste ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden zijn onder andere Big Data-gedreven dienstverlening of het aanleveren van informatie aan de private sector om ‘open’ Smart City diensten te ontwikkelen.

Ook de investeringen in Smart Cities zijn toegenomen, en in het bijzonder zijn het de lokale overheden die in de modernisering van woon- en sociale infrastructuur (bijv. woonwijken en scholen) investeren. “Momenteel wordt de meerderheid van de Smart City investeringen gedaan in Smart Grids, de vermindering van CO2-emissie, publieke internetverbinding (bijv. gratis Wi-Fi) en Building Automation”, vertelt Ansgar Schlautmann, Global Head van het Innovative Business Designs Competence Centre van Arthur D. Little en medeauteur van het onderzoeksrapport.

Het onderzoek toont aan dat als gevolg van de continue investeringen, de jaarlijkse omzetgroei van Smart Cities de komende vijf jaar wereldwijd naar verwachting 13,9% zal bedragen. Hierdoor zal de gecombineerde omzet van deze ‘slimme’ steden tegen 2020 aanzwellen tot $2 biljoen.

Ontwikkeling van Smart Cities
“Geen enkel Smart City ontwerp is hetzelfde. We hebben meerdere steden wereldwijd met elkaar vergeleken en ontdekt dat zij zich in verschillende fases bevinden op de ontwikkelingscurve van geïntegreerde Smart City netwerken”, legt Schlautmann uit.

In de eerste fase van de ontwikkeling investeren steden, volgens het onderzoek, voornamelijk in marketing, om zo het imago van de stad te verbeteren en te zorgen voor momentum en bewustzijn. Steden die zich momenteel in deze fase bevinden zijn bijvoorbeeld Bern, Frankfurt en Atlanta. In de tweede fase worden vaak de eerste versnipperde pilots uitgevoerd met Smart City applicaties, maar blijven grootschalige implementaties van de technologie nog uit (bijv. Berlijn en Dublin). Uiteindelijk kunnen steden deze concepten uitwerken in verticale Smart City initiatieven, zoals gebeurd is in Helsinki, Wenen en Luxemburg – de ontwikkelingen volgen echter meestal een ‘Silo’-benadering en bieden meestal nog geen end-to-end ondersteuning aan inwoners.

Steden die de volledige potentie van ‘Smartness’ willen ontketenen volgen daarentegen een ‘platform’-benadering. Deze benadering fungeert als aandrijving en coördinator tussen de verschillende verticale niveaus van de stad, waardoor het mogelijk gemaakt wordt om meer betekenisvolle informatie te verzamelen en diensten aan te bieden op meerdere niveaus. Steden die zich in deze fase bevinden zijn onder andere Nanjing, Manchester, Valencia en Seoul.

Succesfactoren
Volgens het onderzoek zijn er een aantal factoren die kunnen bijdragen aan een hoog BBP in de betreffende steden en regio’s. Een volledig geïntegreerde smart city layout kan een extra 15% aan BBP-groei opleveren. Om dit te realiseren moeten de steden een overkoepelende strategie ten uitvoer brengen die de verticale initiatieven van verschillende stakeholders met elkaar verbindt in een enkel platform. Dit platform moet er voor ontworpen zijn om deze initiatieven in de gehele stad op horizontale wijze door te ontwikkelen. 

“Steden die nadenken over de uitbreiding van hun diensten zouden zich vanaf het begin moeten richten op de ‘horizontale’ platformbenadering. Ervaring leert dat achteraf de aansturing van sterke verticale aanbiedingen binnen de stad extreem lastig is”, concludeert Schlautmann.

Om vroegtijdig een dergelijk platform op te zetten zouden lokale overheden volgens het adviesbureau moeten investeren in een actieve top-down strategie. Het doel is een samenhangend en volledig geïntegreerd platform waarbij de initiatieven stapsgewijs worden doorgevoerd – van de meest cruciale behoeften tot de initiatieven die minder direct nodig zijn. Het aangaan van strategische partnerships met relevante initiateven kan de juiste tools en vaardigheden voor een stad beschikbaar maken om zelf ook relevante projecten op te zetten. Tot slot moeten steden hun inwoners op de hoogte stellen van het soort projecten en de aanwezige beschikbare tools, die burgers kunnen gebruiken om hun dagelijkse activiteiten te verbeteren.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over