Studenten denken mee over strategie Stedelijk Museum
Van 7 t/m 9 oktober 2015 organiseert strategy consultancybureau McKinsey & Company een uitdagende Business Course voor topstudenten. Tijdens de business course zullen de deelnemers meedenken over de strategie van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daarnaast kunnen de deelnemers (derdejaars Bachelor- of Master- en PhD studenten) McKinsey en zijn professionals beter leren kennen. Aanmelden voor de McKinsey Business Course is tot uiterlijk 27 september mogelijk.
Binnen de Nederlandse kunst- en cultuursector is er anno 2015 veel aan het veranderen. Was de markt voor kunst en cultuur in 2009 nog goed voor €4,8 miljard, zo komen de inkomsten binnen de sector in 2015 naar verwachting op minder dan €4,6 miljard uit. Bovenop de teruglopende inkomsten binnen de branche is er ook een verschuiving zichtbaar van publieke sector inkomsten naar opbrengsten uit de private sector. Een analyse van de overheidsbestedingen aan kunst en cultuur toont aan dat deze tussen 2011 en 2015 met bijna €400 miljoen zijn gedaald. Deze kloof wordt voor een gedeelte gecompenseerd door hogere inkomsten uit de private sector.
Ook musea zien het landschap veranderen en krijgen te maken met een verschuiving naar nieuwe businessmodellen. Met de opkomst van onder meer digital, veranderende klantbehoeften, groeiende internationalisering van bezoekers en toenemende concurrentie vanuit het buitenland, krijgen ze te maken met strategische en complexe vraagstukken. Het zijn precies deze bovenstaande ontwikkelingen, die het decor vormen voor een van de nieuwste Business Courses van strategie consultancybureau McKinsey & Company, die van woensdag 7 t/m vrijdag 9 oktober wordt gehouden.
Gedurende het evenement kruipen deelnemers drie dagen in de rol van McKinsey Consultant en proberen zij een creatieve oplossing te vinden voor een complex vraagstuk, waar het Stedelijk Museum Amsterdam momenteel mee kampt. Naast de uitdagende case maken zij kennis met de professionals van het gerenommeerde strategiekantoor en kunnen zij de sfeer proeven van het werken met een divers team en een echte klant. De Business course vindt plaats op het Amsterdamse kantoor van McKinsey en ook in het Stedelijk Museum zelf.
Voor de Business Course komen studenten van alle verschillende disciplines in aanmerking, die ofwel in het derde jaar van hun Bachelor zitten of bezig zijn met een Master of PhD. Verder wordt van de kandidaten verlangd dat zij goed in een team kunnen werken, creatieve oplossingen kunnen bedenken en vloeiend Nederlands spreken.