Zweedse consultancymarkt groeit naar 800 miljoen
De consultancymarkt van Zweden is in het afgelopen jaar met 5,5% gegroeid, waardoor de waarde is toegenomen tot net iets minder dan €800 miljoen. Daarmee is het de grootste markt voor advies- en consultancydiensten in Scandinavië. Voor 2015 en verder wordt er verdere groei voorspeld, die naar verwachting zal uitkomen op tussen de 3% en 5%.
De Zweedse consultancymarkt heeft de afgelopen jaren een sterke groei genoteerd, zeker wanneer deze vergeleken wordt met de matige groei in andere landen op het Europese vaste land. Volgens data van Source Information Services (Source), een Brits analistenbureau, was de Zweedse markt voor management consultancydiensten in 2011 net iets meer waard dan €700 miljoen*. De drie jaar die daarop volgden brachten een sterke groei, met 2,5% in 2012, 4,8% in 2013 en 5,5% in 2014. Door deze sterke toename in marktwaarde wordt de adviesmarkt inmiddels geschat op bijna €800 miljoen. De 5,5% groei van afgelopen jaar is voornamelijk veroorzaakt door digitalisering (digital strategie / operations / technologie) en procesoptimalisatie – diensten die volgens de analisten het meest in trek waren. Vanuit een sectorperspectief zijn klanten in de publieke sector, retail en financiële dienstverlening de belangrijkste doelgroep voor externe consultants.
Met een waarde van €797 miljoen is Zweden de grootste consultancymarkt van Scandinavië. De Zweedse markt is maar liefst twee keer zoveel waard als de Finse adviesmarkt, en 22% groter dan die van Denemarken – de op een na grootste markt van Scandinavië. Ook de Deense markt groeide in 2014 met 5,5%.
Vooruitzicht
Voor 2015 wordt een continuering van de groei verwacht, maar zal deze volgens de analisten van Source niet verder toenemen ten opzichte van de 5,5% die afgelopen jaar gerealiseerd is. Deze voorspelling doen de analisten met het oog op verschillende economische ontwikkelingen in de regio, waaronder politieke en economische onzekerheid in zowel Europa als Rusland, lagere groei in andere Scandinavische adviesmarkten en een aanblijvende druk vanuit klanten die hun consultancyuitgaven willen verlagen.
* Source richt zich in zijn marktanalyse op middelgrote en grote consultancybureaus (>50 consultants) en het werk dat zij verrichten voor middelgrote en grote klanten. De waardebepaling houdt geen rekening met de omzet van kleinere adviesbureaus en/of freelance consultants. Source heeft afgelopen jaar zijn rekenmodel aangepast, waardoor Consultancy.nl de marktschattingen voor 2011 - 2013 heeft herzien op basis van de nieuwe baseline en groeipercentages.