Maruna helpt Prysmian met Six Sigma verbeterslag

17 juni 2015 Consultancy.nl

Glasvezelfabrikant Prysmian heeft verstand van glasvezel en kabels, Maruna kent de ins & outs van processen. De combinatie hiervan heeft bij Prysmian geleid tot noodzakelijke procesverbeteringen. Resulterend in meer kwalitatief goede eindproducten om te kunnen voldoen aan een groeiende vraag. ‘Als je de kwaliteit niet op orde hebt, kun je je producten niet verkopen.’

De Eindhovense glasvezelfabriek Prysmian maakt multimode glasvezel bedoeld voor datacommunicatie. Een technisch en ingewikkeld proces. Technisch natuurkundige Koen de Jongh, die als senior proces engineer werkt bij Prysmian, verklaart waarmee Prysmian zich bezighoudt: het afzetten van duizenden laagjes heel dun glas aan de binnenkant van een buis. In acht uur tijd wordt een buis langzaam dikker. De dikwandige buis wordt met een collapsproces veranderd in een staaf: de corerod, oftewel de kern van de glasvezel. ‘En deze staaf’, zegt De Jongh, ‘bepaalt de kwaliteit van de glasvezel.’ De kwaliteit van de eindproducten staat of valt ermee.

Glasvezelfabriek Prysmian

Houvast
Rond 2006 kreeg de afdeling Proces Engineering meer behoefte aan gestructureerd werken. Samen met Maruna, een process improvement specialist uit Arnhem, startte Prysmian met Six Sigma Green Belt sessies. Dat bracht verbetering, maar nog niet genoeg. De Jongh: ‘Onze afdeling geeft ondersteuning bij productieproblemen. Dat is prioriteit nummer één bij ons: als de machines niet lopen, staat de productie stil. Een gevaar daarvan was dat we niets structureel aanpakten. We liepen er tegenaan dat we geen tijd vrij konden maken voor het voorkómen van problemen, we waren alleen maar bezig om brandjes te blussen. Het gevolg was dat projecten die we wel deden altijd uitliepen of ze werden niet goed afgerond. Waardoor we gerealiseerde verbeteringen vaak niet goed geborgd hadden en makkelijk terugvielen in oude gewoonten.’

Six Sigma biedt houvast om processen te verbeteren, wist Prysmian nog uit het verleden van de Green Belt. ‘We hadden er behoefte aan om met statistieken zaken te bewijzen en niet langer te verbeteren op gevoel, waar we eigenlijk niks voor kopen’, zegt De Jongh. ‘Six Sigma biedt tools voor ondersteuning en borging. Dus zo kwamen we ook nu bij Maruna terecht voor hulp bij het gestructureerd uitvoeren van de projecten die we doen.’ Hoewel de mensen van Maruna geen verstand hebben van glasvezelproductie, hebben ze wel verstand van verbeterprocessen.

Maruna - Business Processes

‘Wij hebben Maruna niet gevraagd onze problemen op te lossen, het technische stuk van de procesverbetering deden we zelf. We hebben Maruna wel gevraagd om ondersteuning bij het inrichten van onze projecten volgens Six Sigma’, zegt De Jongh. ‘Maruna’s hulp bestond uit projectbegeleiding, van de volgorde van aanpak tot het borgen en het ondersteunen van technische analyses. Daarnaast heeft Maruna diverse Six Sigma-tools aangereikt en ons in het toepassen ervan begeleid.’ En die begeleiding verliep goed. ‘Dat is iets wat Maruna beheerst’, constateert De Jongh. ‘Ze zijn sterk in projectbegeleiding, hebben verstand van wat ze doen. En Jeannette Looijen, die mij begeleidt vanuit Maruna, is een echte projectbegeleider. Zij heeft veel ervaring, zij zorgde ervoor dat medewerkers aan het juiste werkten. De samenwerking verliep heel prettig.’

Boven verwachting
Het verbeteren van de projecten is boven verwachting goed gelukt, zegt De Jongh. ‘De markt voor high end producten is explosief groeiend. Dat betekent dat onze productie moet volgen. Met behulp van Six Sigma tools zijn wij erin geslaagd het brekingsindexprofiel van de glasvezel stabieler te krijgen. Dit is buitengewoon belangrijk voor de kwaliteit van ons eindproduct.’ Van tevoren had Prysmian gepland 500.000 euro te besparen met de procesverbeteringen. Dat is niet gelukt. Maar wel ruim overtroffen, want de opbrengst bedraagt in totaal 2,6 miljoen euro. De Jongh: ‘We hebben een enorme stap in kwaliteit gemaakt. Niet alleen met de afdeling Proces Engineering, maar ook met een Lean project in de meetkamer (MORE). Zo hebben we meer afzetmogelijkheden gekregen; als je de kwaliteit niet op orde hebt, kun je je producten niet verkopen.’

Multimode glasvezel

Duidelijk zichtbaar
Om de wereldmarktleiderspositie in de multimode vezels te behouden, is constante aandacht voor kwaliteit belangrijk, stelt Koen de Jongh. ‘Iedereen bij Proces Engineering is wel van dat belang doordrongen’, zegt hij. ‘Het kost dan ook weinig moeite om medewerkers bij de verbeterprocessen betrokken te houden. Verder is het ook heel goed voor het moraal dat we nu in staat zijn verbeterprocessen af te ronden zonder grote projectuitloop. De afdeling waar ik werk zit in een spiraal naar boven. We krijgen steeds meer tijd om problemen structureel aan te pakken, we blussen steeds minder brandjes. Wat opvallend is: de gevolgen van de verbeteringen die we hebben aangebracht, ebben na, de kwaliteit wordt nu nog steeds beter. Dat is duidelijk zichtbaar in het hele bedrijf.’ Ook de klanten van Prysmian gaan iets merken van de procesverbeteringen, denkt De Jongh: ‘We leveren al producten van de allerhoogste kwaliteit, maar nu hebben we ook voldoende aanbod bij een toenemende vraag zonder lange levertijden.’

Black Belt training
Het verbeteren van de processen bij Proces Engineering maakt onderdeel uit van de Black Belt training die Koen de Jongh doet bij Maruna. ‘Het mooie van de opleiding bij Maruna is dat ik direct de opgedane kennis in de praktijk toe kan passen. Dat totaalpakket van opleiding en begeleiding is heel goed’, zegt hij. Een tweede project, dat De Jongh gaat doen voor zijn Black Belt-opleiding en dat zich richt op verbeteringen op een ander niveau, staat nu in de startblokken. ‘De behoefte aan de aanpak van projecten volgens Six Sigma wordt groter bij Prysmian. Eén van mijn rollen binnen de organisatie wordt het begeleiden van collega’s volgens deze strategie, zoals Maruna mij dat heeft geleerd. Hun inbreng heeft geleid tot veel projectefficiency; dat ga ik nu intern doorgeven.’