Omzet van NL muziekindustrie gedaald naar 128 miljoen
De totale omzet van de muziekindustrie in Nederland is in 2014 opnieuw gedaald. De markt wordt momenteel geschat op €128 miljoen – zo’n €2 miljoen minder dan het voorgaande jaar. Ten opzichte van 2007 is de omzet meer dan gehalveerd. Niet alle vormen van muziek lopen terug – omzet uit digitale bronnen en ook de verkoop van vinyl nemen toe.
Toename in het illegale muziekaanbod, de opkomst van nieuwe diensten als Spotify en iTunes en de worsteling van de muziekindustrie om nieuwe verdienmodellen te implementeren zorgen voor zwaar weer in de Nederlandse muziekindustrie – de jaarlijkse omzetten dalen structureel sinds 2007. Een analyse op basis van data van brancheorganisatie NVPI toont aan dat de Nederlandse muziekindustrie in 2014 wederom is gekrompen. Met een waarde van €128 miljoen is de markt 1,3% gekrompen ten opzichte van 2013, en maar liefst 56% minder waard ten opzichte van 2007, toen de dalende trend zijn intrede maakte.
Het aandeel van digitale kanalen is in de onderzochte periode fors toegenomen. Vorig jaar was het aandeel van de digitale markt op de totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie 45,7%, het aandeel van de fysieke markt was 54,3%. In 2013 was die verhouding nog respectievelijk 41,6 % en 58,4%. Sinds 2011 is de digitale muziekmarkt aan een forse opmars bezig – van nog maar 8% van de totale omzet eind 2010 tot bijna de helft.
De omzet uit fysieke muziekproducten – voornamelijk CD’s – daalde in 2014 naar €69,4 miljoen, een daling van circa 9% ten opzichte van het jaar daarvoor. Opvallend is het aantrekken van de vinylmarkt. Brancheorganisatie NVPI schat de 2014 omzet uit grammofoonplaten op €8 miljoen en daarmee 11,5% van de totale omzet van fysieke producten. In 2013 werd nog €7 miljoen binnengehaald met de verkoop van vinyl.
Naar de toekomst toe verwacht de NVPI dat de digitale markt (streaming) blijft groeien mede door de komst van nieuwe aanbieders, zoals Apple, Tida en Qobuz.
PwC
Met het aantrekken van de vinylmarkt lijkt een voorspelling van accountants- en adviesbureau PwC uit 2013 niet uit te komen. Het bureau voorspelde toen – met het oog op de opmars van de digitale muziekmarkt: “In 2015 leidt dit tot een omslagpunt, waarbij de verdiensten uit digitale muziek die uit cd's en platen overtreffen”.
* Tussen 2012 en 2013 is de NVPI overgaan naar een nieuwe onderzoeksmethodiek. Door de nieuwe en “zuiverdere” definitie, aldus de brancheorganisatie, komt de omvang van de muziekindustrie lager uit. De met het verleden vergelijkbare cijfers bedragen voor 2013 €192 miljoen en voor €2014 189 miljoen.