Schiphol presteert boven stand in EU luchtvrachtmarkt

18 mei 2015 Consultancy.nl

Nederlands belangrijkste luchthaven, Schiphol, heeft een handel-marktaandeel van 14% in de top 10 belangrijkste Europese vliegvelden. Daarmee presteert Schiphol ten opzichte van de omvang van de economie ver boven zijn stand, blijkt uit een recent onderzoek van adviesbureau Seabury Group in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Kansen voor uitbreiding van het marktaandeel liggen voornamelijk in de farmaceutische en machineonderdeel sectoren.

Luchtvracht en -handel zijn van kritisch belang voor de Europese economieën en veel industriële sectoren in Europa. Meer dan 50% van de non-bulk import en export van en naar Europa gaat via de lucht. Voor West-Europa alleen gaat het al om 8.9 miljoen ton vracht met een totale waarde van zo’n $1.234 miljard in 2013. En als de trend van de afgelopen jaren zich voortzet wordt luchthandel de komende jaren alleen maar belangrijker. Zo groeide het totale vrachtgewicht met 1,2% over de periode 2005-2013 en nam de totale waarde toe met 5,1%.

Total air trade value

Nederlands marktaandeel
Nederland blijkt succesvol te zijn op het gebied van handel via de luchtvaart. Ons van oudsher op handel gerichte land heeft een zeer indrukwekkende marktpositie ten opzichte van de rest van West-Europa: goed voor 7% van de export (rond de $48 miljard) en maar liefst 17% van de import (ongeveer $80 miljard). Afgezet tegen het economisch belang van onze economie – 5% van het West Europese BBP – een sterke prestatie, aldus Seabury Group*, een adviesbureau met veel expertise op het gebied van lucht- en ruimtevaart en transport. Via Schiphol werd in 2013 in totaal meer dan 1,5 miljoen ton aan vracht verhandeld.

The Netherlands is key in the European air cargo market

Nederlands belangrijkste luchthaven heeft daarmee een marktaandeel van 14% in de top 10 van Europa’s belangrijkste luchtvracht vliegvelden. Een diepere analyse van de 1,5 miljoen ton aan vracht die door Schiphol heen vloeit toont aan dat bijna alle inkomende goederen bestemd zijn voor Nederlands gebruik, maar de export bestaat daarentegen voor bijna de helft (48%) uit niet-Nederlandse goederen. Schiphol wordt dus ook veel gebruikt als exporterende luchthaven voor goederen uit het buitenland.

Netherlands trade data and traffic statistics

Bloemen en hightech
De adviseurs keken ook naar de concurrentiepositie van Schiphol per bedrijfstak. Nederland staat er vooral sterk voor in de markt van bederfelijke goederen (Perishables) – voor Nederland voornamelijk bestaande uit bloemenhandel – en hightech producten. Voor bederfelijke goederen heeft Nederland een marktaandeel van 26%. Voor hightech is het marktaandeel iets kleiner, namelijk 21%. In andere handelssectoren ligt het Nederlandse marktaandeel tussen de 6% (kapitaalgoederen) en 9% (industriële verbruiksgoederen), alleen het marktaandeel in de automotive handel ligt lager met 4%.

Western Europe air trade growth by commodity vs Netherslands trade share

KLM is met afstand de belangrijkste vracht vervoerder, goed voor iets meer dan 300.000 ton vracht, gevolgd door KLM-dochter Martinair. De concurrentiepositie van de Nederlandse koplopers staat echter op de tocht, stelt Seabury Group, enerzijds door de strategische keuze van AirFrance-KLM om zijn verliesgevende cargo-tak in te krimpen, en anderzijds door de toegenomen concurrentie van carriers uit het Midden Oosten en het Verre Oosten. Zo beschikken luchtvaartmaatschappijen als China Southern, Emirates en Qatar Airways over een veel modernere vloot, daarnaast zien ze cargo als een van de strategische pijlers voor het realiseren van verdere penetratie in de West Europese markt.

Available outbound cargo capacity from AMS

Marktkansen
Kansen voor uitbreiding van het marktaandeel van Schiphol liggen voornamelijk in de chemische (vooral farmaceutische) sector en de handel in machine onderdelen. In beide goederensoorten is de Europese handel gegroeid de afgelopen jaren. Hoewel dit niet de enige sectoren zijn waarin de handel groeit, is handel in farmaceutische goederen en machine onderdelen volgens het onderzoek van Seabury Group het meest lucratief vanwege hun hoge waarde-volume ratio. Chemicaliën hebben gemiddeld een waarde van $268 per kg en machine onderdelen $107 per kilo, daarmee hoger dan alle andere goederen. Uitzondering is de $388 per kilo voor hightech goederen, waar Nederland reeds een stevige marktpositie in heeft. Bederfelijke goederen, hoewel laag in waarde-volume ratio, blijven belangrijk voor Schiphol vanwege het grote marktaandeel.

Value density gives an indication of attractiveness of goods

Verdere uitbreiding in overige sectoren zal echter niet eenvoudig zijn. De consultants merken op dat luchthavens in omringende landen elk een eigen export/import mix ‘profiel’ hebben waardoor het afsnoepen van marktaandeel veel investeringen zullen vergen. Zo is Frankrijk van oudsher sterk in machine onderdelen, terwijl België naar verhouding een grote rol speelt in de logistiek rondom chemicaliën.

Breakdown of country trade by commodity type

Beste luchthavens
Het succes van Schiphol in de vrachtwereld is niet onopgemerkt gebleven. Zo staat de Nederlandse luchthaven al jaren steevast in de top 10 beste luchthavens ter wereld. De hoogste plaatsing was een #3 plek in 2013. Afgelopen jaar, 2014, stond Schiphol op de vijfde plaats – voorbijgestreefd door de luchthavens van Munchen en Hong Kong.

* Seabury Group werd in 1995 opgericht en is gevestigd in New York. De zakelijke dienstverlener heeft meer dan 275 professionals in dienst met expertise in meerdere sectoren (o.a. luchtvaart, ruimtevaart en defensie, transport en financial Services) en is actief in 14 landen verdeeld over 5 continenten.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over