SparkOptimus ondersteunt Bijenkorf met iBeacons pilot

29 oktober 2014 Consultancy.nl

De Bijenkorf gaat met hulp van SparktOptimus als pilot 140 iBeacons installeren in haar Rotterdamse filiaal. De installatie is onderdeel van het Privilege Membership serviceprogramma van het warenhuis. De bakens in de buurt van de kassa’s kunnen klanten die lid zijn herkennen en zo de ervaring van de klant nog persoonlijker maken.

Met zijn nieuwe Privilege Membership programma tracht de Bijenkorf de winkelervaring, zowel online als in de ‘stenen’ winkel, persoonlijker te maken. Nogal een opgave met een geschatte 3,5 miljoen unieke klanten. Klanten kunnen nu alleen persoonlijk worden benaderd wanneer zij met een Bijenkorf Card betalen aan de kassa. Het nieuwe serviceprogramma moet daar verandering in gaan brengen.

De Bijenkorf

Premium service
Om hun klanten betere dienstverlening aan te bieden via het Privilege Membership waren er nieuwe technologische oplossingen en dataverwerkingsmethoden nodig binnen het warenhuis. Om te helpen met de ontwikkeling en implementatie werden twee externe bureaus ingeschakeld – SparkOptimus en Emakina, een specialist op het gebied van digitalisering en online winkelomgevingen.

Samen met SparkOptimus, een toonaangevende digitalisering consultancybureau uit Amsterdam, onderzocht de Bijenkorf de mogelijkheden en werd gekozen voor het invoeren van onder andere digitale klantherkenning, clienteling, en het aanpassen van de Bijenkorf-app. SparkOptimus speelt hierbij de rol van inhoudelijk expert, maar is ook nauw betrokken bij de implementatie van het nieuwe serviceprogramma. “Ieder jaar investeren we tussen de €3,5 en €4 miljoen in onze systemen om onze multichannel service te verbeteren. Daar valt dit ook onder. We proberen een eenduidig klantbeeld te krijgen, zodat het niet uitmaakt via welk kanaal iemand de Bijenkorf benadert. Telefoon, mail, winkel- of webbezoek, de klant krijgt op basis van zijn persoonlijke profiel via elk kanaal dezelfde service,” aldus Robert Bohemen, directeur van het luxe warenhuis, in gesprek met Emerce.

Afrekenen bij de kassa

Pilot
Een van de pijlers van het programma is digitale herkenning. Om klanten al van een afstandje te herkennen en een persoonlijkere service-ervaring te realiseren wordt in Rotterdam een pilot gedraaid met de iBeacon-technologie. In het Bijenkorf-filiaal aan de Coolsingel worden 140 van de digitale herkenningsbakens geïnstalleerd in de buurt van de kassa’s in het warenhuis. Wie in het bereik komt van de bakens en geregistreerd is als member van het programma wordt direct herkend – indien de klant daar toestemming voor heeft gegeven. Zo kan de klant bij de fysieke kassa persoonlijk worden aangesproken.

Klanten die nog geen lid zijn worden bij de kassa uitgenodigd om zich te registeren. Zij geven hun e-mailadres op en kunnen zich vervolgens via een link in de e-mail aanmelden op de website. Vervolgens kunnen zij via de site of de Bijenkorf app – waar binnenkort een geheel nieuwe versie van verschijnt – hun persoonlijke informatie beheren. Op termijn zal de homepage van de app ook worden gepersonaliseerd op basis van deze informatie.

SparkOptimus kantoor

“Met de pilot kunnen we klein beginnen en van de eerste ervaringen leren,” zegt Bohemen tegenover Emerce. Met ondersteuning van SparkOptimus worden duizenden werknemers getraind om te leren werken met het nieuwe serviceprogramma. Indien de resultaten van de pilot succesvol zijn wordt de uitrol van iBeacons in de loop van volgend jaar uitgebreid naar alle Bijenkorf-filialen door het land.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×