SparkOptimus ondersteunt Bijenkorf met iBeacons pilot

29 oktober 2014 Consultancy.nl

De Bijenkorf gaat met hulp van SparktOptimus als pilot 140 iBeacons installeren in haar Rotterdamse filiaal. De installatie is onderdeel van het Privilege Membership serviceprogramma van het warenhuis. De bakens in de buurt van de kassa’s kunnen klanten die lid zijn herkennen en zo de ervaring van de klant nog persoonlijker maken.

Met zijn nieuwe Privilege Membership programma tracht de Bijenkorf de winkelervaring, zowel online als in de ‘stenen’ winkel, persoonlijker te maken. Nogal een opgave met een geschatte 3,5 miljoen unieke klanten. Klanten kunnen nu alleen persoonlijk worden benaderd wanneer zij met een Bijenkorf Card betalen aan de kassa. Het nieuwe serviceprogramma moet daar verandering in gaan brengen.

De Bijenkorf

Premium service
Om hun klanten betere dienstverlening aan te bieden via het Privilege Membership waren er nieuwe technologische oplossingen en dataverwerkingsmethoden nodig binnen het warenhuis. Om te helpen met de ontwikkeling en implementatie werden twee externe bureaus ingeschakeld – SparkOptimus en Emakina, een specialist op het gebied van digitalisering en online winkelomgevingen.

Samen met SparkOptimus, een toonaangevende digitalisering consultancybureau uit Amsterdam, onderzocht de Bijenkorf de mogelijkheden en werd gekozen voor het invoeren van onder andere digitale klantherkenning, clienteling, en het aanpassen van de Bijenkorf-app. SparkOptimus speelt hierbij de rol van inhoudelijk expert, maar is ook nauw betrokken bij de implementatie van het nieuwe serviceprogramma. “Ieder jaar investeren we tussen de €3,5 en €4 miljoen in onze systemen om onze multichannel service te verbeteren. Daar valt dit ook onder. We proberen een eenduidig klantbeeld te krijgen, zodat het niet uitmaakt via welk kanaal iemand de Bijenkorf benadert. Telefoon, mail, winkel- of webbezoek, de klant krijgt op basis van zijn persoonlijke profiel via elk kanaal dezelfde service,” aldus Robert Bohemen, directeur van het luxe warenhuis, in gesprek met Emerce.

Afrekenen bij de kassa

Pilot
Een van de pijlers van het programma is digitale herkenning. Om klanten al van een afstandje te herkennen en een persoonlijkere service-ervaring te realiseren wordt in Rotterdam een pilot gedraaid met de iBeacon-technologie. In het Bijenkorf-filiaal aan de Coolsingel worden 140 van de digitale herkenningsbakens geïnstalleerd in de buurt van de kassa’s in het warenhuis. Wie in het bereik komt van de bakens en geregistreerd is als member van het programma wordt direct herkend – indien de klant daar toestemming voor heeft gegeven. Zo kan de klant bij de fysieke kassa persoonlijk worden aangesproken.

Klanten die nog geen lid zijn worden bij de kassa uitgenodigd om zich te registeren. Zij geven hun e-mailadres op en kunnen zich vervolgens via een link in de e-mail aanmelden op de website. Vervolgens kunnen zij via de site of de Bijenkorf app – waar binnenkort een geheel nieuwe versie van verschijnt – hun persoonlijke informatie beheren. Op termijn zal de homepage van de app ook worden gepersonaliseerd op basis van deze informatie.

SparkOptimus kantoor

“Met de pilot kunnen we klein beginnen en van de eerste ervaringen leren,” zegt Bohemen tegenover Emerce. Met ondersteuning van SparkOptimus worden duizenden werknemers getraind om te leren werken met het nieuwe serviceprogramma. Indien de resultaten van de pilot succesvol zijn wordt de uitrol van iBeacons in de loop van volgend jaar uitgebreid naar alle Bijenkorf-filialen door het land.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over