De 33 finalisten van Customer Centric DNA Awards

31 maart 2015 Consultancy.nl

BearingPoint heeft de finalisten van de Customer Centric DNA Awards bekendgemaakt, een jaarlijks evenement waarbij de meest klantgerichte bedrijven van Nederland in het zonnetje worden gezet. De winnaars worden op 23 april in het Utrechtse De Fabrique onthuld.

Jaarlijks doet BearingPoint, een internationaal consultancybureau, in diverse landen onderzoek naar de klantgerichtheid van bedrijven. Ook in Nederland is dit het geval – de zogeheten ‘Customer Centric DNA Awards’ wordt dit jaar in ons land voor de vierde keer georganiseerd. Awards worden in elf verschillende categorieën uitgereikt aan bedrijven die er het beste in slagen om hun consumenten centraal te zetten in het klantcontact.

Customer Centric DNA Awards 2015

Om de klantgerichtheid van bedrijven te beoordelen heeft BearingPoint onderzoeksbureau DVJ Insights de opdracht gegeven om meer dan 11.000 klanten van meer dan 80 bedrijven te ondervragen over hun klantbeleving. Naast het beantwoorden van een vragenlijst konden de respondenten ook spontane antwoorden geven door gebruik te maken van storytelling en vrije associaties. Nieuw in de 2015-editie is dat ook de werknemers van de bedrijven werden ondervraagd. “De reden hiervoor is om een goed startpunt te hebben voor verbetering. Klantgericht denken en werken begint namelijk bij de eigen werknemers,” aldus Jan Jacob Koomen, vanuit BearingPoint betrokken bij het onderzoek.

Klanttevredenheid
Uit het onderzoek blijkt dat de klanttevredenheid over de hele linie licht is gestegen, waarbij vooral online retailers en automotive bedrijven uitblinken. Een overzicht van de drie finalisten per sector:

Banken, Verzekeraars, Offline retail en Online retail

Bij de banken valt 'groen' in de smaak bij de klant: zowel Triodos als ASN zijn genomineerd voor een CCDNA Award. De Rabobank is voor het eerst in vele jaren niet in het rijtje genomineerden terug te vinden. “De banken zijn in dit onderzoek een goed voorbeeld van het feit dat het er vooral om gaat dat je als bedrijf biedt wat de klant verwacht. Wát je belofte ook is: zorg ervoor dat je die nakomt. Dat heeft goed gewerkt bij Triodos en ASN en blijkbaar minder bij de Rabobank”, zegt Koomen.

Telefonie, Internet, Kranten en Reis

Bij de retailers valt op dat de klanttevredenheid van de 'vaste' retailers gedaald is, terwijl bij de online spelers juist een verbetering zichtbaar is. Dit heeft volgens de onderzoekers te maken met het feit dat online bedrijven sneller kunnen inspelen op de wensen en behoefte van de consument, daarnaast heeft de offline branche ook last van de negatieve publiciteit rond onder andere V&D, Blokker en de Hema. “Aan de andere kant zie je dat vertrouwde en herkenbare winkelformules als Blokker, C&A en Xenos de verwachtingen van de consument nog steeds goed weten in te lossen", voegt Koomen toe.

Energie, Netbeheerders en Automobiel

Simyo, Ben en T-Mobile morgen zich het komende jaar de meest klantvriendelijke telecombedrijven noemen, terwijl Trouw, De Volkskrant en NRC hun lezers het hoogste in het vaandel hebben staan, althans vanuit een klantenservice oogpunt. In de reisindustrie zijn Corendon, KLM-dochter Transavia en Thalys genomineerd voor de finale. Ook automotive bedrijven Toyota, BMW en Skoda morgen onderling uitvechten wie met een felbegeerde CCDNA Award naar huis gaat.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup