OV naar Rotterdam The Hague Airport gaat verbeteren
Metropoolregio Rotterdam Den Haag werkt op aanbevelen van adviesbureau Rebel aan het verbeteren van de OV-verbindingen tussen Delft, Rijswijk, Schiedam, Zoetermeer en Rotterdam The Hague Airport. Zo wil de Metropoolregio de bereikbaarheid van het vliegveld in de Zuidelijke Randstad verbeteren, voornamelijk door het creëren van extra (snelle) busverbindingen.
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is de afgelopen jaren flink gegroeid. Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft ambitieuze plannen voor het vliegveld. Maar om te groeien moet de bereikbaarheid van het vliegveld – dat zich voornamelijk op regionale vervoersvraag richt – en de verbinding met de rest van de Zuidelijke Randstad verbeterd worden.
Rebel doet onderzoek
Om de mogelijkheden voor betere verbinding en bereikbaarheid van RTHA te onderzoeken huurde MRDH adviesbureau Rebel Group in. Het Rotterdamse adviesbureau voerde een verkennend onderzoek uit voor de Metropoolregio - een samenwerking van 23 gemeenten rondom Den Haag en Rotterdam. De adviseurs onderzochten eerst het nut en de noodzaak van verbeteringen van de OV-verbindingen tussen het vliegveld en de rest van de Zuidelijke Randstad, keken daarna om welke reizigersaantallen het zou gaan en stelden vervolgens drie business-cases op: investering in infrastructuur, in infrastructuur in combinatie met dienstverlening, of alleen in dienstverlening.
Vanuit de drie business-cases formuleerde Rebel de aanbeveling om vooral in dienstverlening te investeren. Zo zou de bereikbaarheid van RTHA het beste verbeterd kunnen worden door middel van extra (snelle) busverbindingen en het betrekken van diensten uit een marktplaats voor airportmobiliteit. MRDH heeft de aanbevelingen van het consultancybureau overgenomen en heeft stadvervoerders RET en HTM reeds benaderd om samen tot een verdere uitwerking van de aanbevelingen te komen.
“Uitstekende OV-verbindingen van en naar Rotterdam The Hague Airport zijn onmisbaar voor de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstad op internationale schaal en geven een impuls aan de regionale economie. De luchthaven wordt immers niet alleen gebruikt door toeristen, maar is ook een belangrijke zakelijke luchthaven. Daarom gaan wij aan de slag met de uitkomsten uit de in onze opdracht verrichte ‘Verkennende studie’. Na de zomer komen we met concrete uitwerkingen van deze aanbevelingen”, aldus de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg, voorzitter van de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.