TCS snelst groeiende merk in IT dienstenindustrie
Tata Consultancy Services is erkend als het snelst groeiende merk binnen de wereldwijde IT-sector. Volgens onderzoeksbureau Brand Finance is de huidige merkwaarde van het IT-bedrijf $8,7 miljard, ruim $6 miljard meer dan vijf jaar geleden.
Aanvankelijk werd Tata Consultancy Services (TCS) opgericht als een interne businessunit van Indiase conglomeraat Tata in 1986. Anno 2015 is TCS uitgegroeid tot een van de 10 grootste IT-dienstverleners ter wereld. Ondersteund door tientallen acquisities, wereldwijde expansie en organische groei brak het bureau in 2011 door het magische omzetplafond van $10 miljard. Daarmee vestigde TCS zich in de top 20 van internationale spelers. Volgend op een periode van (sterke) back-to-back groei heeft TCS momenteel een omzet van $13,4 miljard en telt 318.000 werknemers verspreid over 46 landen.
De groeispurt van TCS is niet onopgemerkt gebleven in de zakenwereld, en steeds vaker is het Indiase bureau de eerste waar leidinggevenden aan denken als zij op zoek zijn naar IT-diensten en/of outsourcing ondersteuning. Maar louter omvang is niet alles als het gaat om branding, zoals een aantal welbekende voorbeelden kunnen betamen. In dit geval heeft TCS een aantal jaren geleden de keuze gemaakt hun merk actief te gaan managen in de markt om zo te kunnen concurreren met en zichzelf differentiëren van zijn Europese en Amerikaanse rivalen zoals Cognizant, CSC, Atos, Capgemini en CGI. Volgens een onlangs verschenen onderzoek van Brand Finance kan het resultaat van deze keuze opmerkelijk worden genoemd. In 2010 werd het TCS merk – de dollarwaarde van zijn reputatie, imago en intellectuele eigendom – gewaardeerd op $2,3 miljard, vijf jaar later is de merkwaarde gegroeid naar $8,7 miljard. Deze sprong van 271% in merkwaarde maakt TCS het snelst groeiende merk in het wereldwijde IT-dienstenlandschap, waarbij het bureau zijn rivalen ver achter zich laat wat betreft momentum. TCS kan zich nog net niet meten met de absolute uitzonderingen zoals Twitter, die met een groei van rond de 300% de snelste groeier is over alle sectoren wereldwijd.
“De focus van TCS op het vooropstellen van zijn klanten en op het zich ontpoppen als vertrouwde zakenpartner op de lange termijn zijn het merk ten goede gekomen. Niet alleen is TCS een van de sterkste merken in zijn sector geworden, maar ook zag de IT-dienstverlener de grootste stijging in merkwaarde – een toevoeging van meer dan $6 miljard aan de waarde van het merk over de afgelopen vijf jaar”, reageert David Haigh, CEO van Brand Finance.
De belangrijkste vraag is: hoe heeft TCS dit voor elkaar gekregen? Natarajan Chandrasekaran, de CEO van TCS, wijst zoals te verwachten naar het “industrieleiderschap in klanttevredenheid”, en de goede bedrijfsprestaties en getalenteerde werknemers noemt hij als belangrijkste factoren. Daarnaast verteld hij dat het bureau heeft geprofiteerd van “meerdere genomen strategische initiatieven om het merk te versterken”, met betrekking tot de effectiviteit van TCS’ totale branding strategie. Over de afgelopen jaren zijn de branding, public relations, sponsorships, werknemersmerk en community programmes van TCS erkent met meer dan 50 awards wereldwijd.
Een aantal belangrijke initiatieven vallen op. Om grootschalig bewustzijn te creëren sponsorde de dienstverlener onder andere grote internationale marathons in steden zoals New York, Amsterdam, Berlijn, Singapore en Mumbai. Ook lanceerde het bureau een populaire app tijdens de FIFA World Cup (‘TCS social soccer app*’) en op meer lokaal en regionaal niveau stimuleerden TCS zijn aanwezigheid in de media. Vanuit een klantenperspectief werd het TCS merk versterkt door investeringen in thought leadership, en breidde de IT-dienstverlener zijn aanwezigheid op vooroplopende industrie- en leiderschapsforums wereldwijd aanzienlijk uit, waaronder het World Economic Forum in Davos.
Chandrasekaran zegt dat het IT-bedrijf trots is op zijn groeispurt op het gebied van merkwaarde, maar benadrukt dat TCS voor de toekomst uit is op verdere groei. “We zullen blijven investeren om merkleiderschap in elk land en iedere samenleving waarin wij opereren te realiseren.”
* De ‘TCS social soccer app’ verstrekte social media stemmingsanalyses voor het WK voetbal in 2014.