Op dinsdag 29 oktober om 15.30 uur organiseert Mobilee de volgende Ronde Tafel Bijeenkomst bij KLM Schiphol met als thema 'Leunen op de kunst van het niet weten, Design Thinking'.
In tijden van transitie groeien de mogelijkheden, maar ook de uitdagingen. Waarbij we merken dat het mensen zijn die elke transitie maken of breken. Als veranderaar kom je dit elke dag tegen. Bezit wordt gebruik, centraal wordt decentraal, fossiel wordt duurzaam, standaard wordt maatwerk, betutteling wordt eigen regie. In veel domeinen wordt de oude orde verlaten zonder dat we precies weten hoe de nieuwe vorm gaat krijgen.
Wat als je hetgeen je gewend bent, ineens niet meer werkt? Hoe zorgen we voor meer mobiliteit zonder meer files? Hoe organiseren we een leven lang leren? Hoe kunnen ouderen veilig langer thuis wonen zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen? Hoe kunnen we gezonde, nieuwe leefgewoontes creëren en haalbaar maken voor iedereen? Vragen die niet beantwoord kunnen worden zonder anders te kijken naar de problematiek dan dat de afgelopen decennia ’normaal’ was. Dat kan door Design Thinking.
Design Thinking mindset
Veel meer dan een tool of een methode, is Design Thinking een mindset. Een manier van denken en werken die sterk leunt op de kunst van het niet weten. Een kunst die van pas komt bij complexe vraagstukken, waar vaak veel verschillende stakeholders bij betrokken zijn, vele factoren van invloed zijn en belangen niet eenduidig zijn. Vraagstukken dus die niet lineair zijn op te lossen. Veel verandervraagstukken in organisatie vragen zijn complex. Maar wat ìs dat nou eigenlijk, veranderen by design? Hoe doe je dat, hoe pak je dat aan en wat heb je dan nodig? We nemen je mee aan de hand van een case van KLM en laten zie hoe de Design Thinking mindset kan helpen om een complex vraagstuk -in dit geval wat de organisatie kan doen om ineffectief passagiersgedrag te beïnvloeden tijdens grote verstoringen op Schipol- te begrijpen.
Renske Bouwknegt
Renske Bouwknegt is partner bij Ideate, een Service Design Bureau. Ze is een creatieve service designer. Altijd nieuwsgierig naar wat mensen beweegt. Ze heeft ervaring in strategische marketing, innovatie en branding van diensten.
Christiaan van de Koppel
Renske zal samen met Christiaan van de Koppel, Customer Journey Manager van KLM laten zien hoe zij binnen KLM veranderingen aangevlogen hebben.
We worden ontvangen bij het Care Team, een minder bekend deel van KLM. Het Care Team is een belangrijk onderdeel van het 'KLM Emergency Response Plan' dat opgestart wordt bij calamiteiten. Dit team komt in actie bij ernstige calamiteiten zoals een vliegtuigongeval of kaping en geeft ondersteuning aan slachtoffers en hun familieleden. Daarnaast helpt het Care Team bij de communicatie tussen slachtoffers, hun familieleden en KLM. We worden kort rondgeleid in het Care center, onderdeel van het Operationeel Control Center van de KLM.
Agenda
15.30 | Inloop
16.00 | Start
16.15 | KLM 100 jaar en het Care Team
16.30 | Rondleiding
17.15 | Design Thinking: een andere manier om te kijken naar bestaande problematieken en complexe vraagstukken (Renske Bouwknegt, Ideate en Christiaan van de Koppel, KLM)
18.30 | Hapje eten
19.15 | Zelf als designers naar deze -of je eigen vergelijkbare- case kijken en als een ontwerper een oplossing ontwerpen
20.00 | Afronding
20.30 | Sluiting
Locatie
Building 201
KLM Operations Control Center (OCC)
Dakotaweg 9
1117 BW Schiphol-Oost (Schiphol)
Het Controlcentrum van KLM
Aanmelden
De bijeenkomst is exclusief voor genodigden.
Event informatie
Bedrijf: Mobilee
Datum: 29 oktober 2019Inschrijven voor: 29 oktober 2019
Type event: Seminar
Doelgroep: Professionals
Locatie: Schiphol