Werknemer wil baas met maatschappelijk fatsoen
Uit onderzoek van HR adviesbureau Towers Perrin blijkt dat HRM'ers in de crisis wel wat anders aan hun hoofd hebben dan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar werknemers vinden dat juist belangrijker dan ooit.
Volgens Towers Perrin hebben HRM'ers meer oog voor het centraal stellen van de klant, en het opnieuw opbouwen van ondernemingen die met reorganisaties en ontslagrondes te maken hebben gehad. De werknemers denken daar echter heel anders over.
90 procent van de ondervraagden van de Kelly Global Workforce Index zegt dat ze het liefst willen werken voor een onderneming die zich ethisch en sociaal verantwoordelijk opstelt, zo schrijft Workforce Management. Voor het onderzoek werden 100 duizend mensen in 34 landen ondervraagd.
80 procent van de respondenten wil graag dat zijn werkgever zich milieubewust opstelt. De babyboomers zijn het meest bereid om daar zelf offers voor te brengen. 53 procent is bereid minder salaris te accepteren wanneer hij werkt voor een organisatie met een goede reputatie. 48 procent van de 30 tot 47-jarigen is daartoe bereid, net als 46 procent van de jonge werknemers.