Quintel consultant lanceert boek Zomerspelers

22 november 2009 Consultancy.nl

Sommige industrieën worden jarenlang gedomineerd door één marktleider. Hoe is zoiets mogelijk? En wat is een goede manier om langdurig succes te meten bij een bedrijf? Carol Velthuis, consultant bij Quintel Strategy Consulting, besloot naar aanleiding van haar eigen ervaringen hier een boek over te schrijven, genaamd Zomerspelers.

Het boek gaat over het seizoenspatroon dat bedrijven doorlopen, en over hoe bedrijven lang in de ‘Zomer’ kunnen blijven. Dit seizoenspatroon wordt in het boek weergegeven door een matrix met op de assen groei en marktaandeel. Snelgroeiende marktleiders zi! en in het ‘zomerkwadrant’ . Meestal neemt de groei na verloop van tijd af en zakt een bedrijf naar de herfst: ze blijven marktleider, maar laten een tragere groei zien dan de markt.

Van de 500 onderzochte bedrijven bevonden er 15 zich de hele onderzoeksperiode in de Zomer. Deze 15 Zomerspelers, waaronder Disney, Google, Ikea en Apple, werden nader onderzocht. Van de ‘Zomerspelers’ leerden de onderzoekers 32 lessen die uiteenvallen in 4 categorieën:

  1. Oog op het spel. Richt je niet op korte termijn # nancieel resultaat
    maar focus erop om op lange termijn je klanten beter dan anderen
    te kunnen bedienen. Ook als je succes hebt, rust niet op je lauweren
    maar blijf verbeteren.
  2. Inzicht in het speelveld. Succes in de markt begint bij diepgaand
    begrip van klant en de operatie. Zorg voor voortdurend nauw contact
    met klanten en de werkvloer. Investeer als bedrijf veel in technische
    kennis en R&D.
  3. Tweebenige strategie. Wees scherp op kwaliteit en kosten. Kies niet
    tussen productleiderschap of kostleiderschap (zoals Michael Porter
    adviseert) maar wees goed in beide. Bepaal aandachtig die mix van
    kwaliteitskenmerken en prijs die voor je klanten optimaal is. Investeer
    in de kerncompetenties die daar voor nodig zijn.
  4. Hecht team en bevlogen coach. Zorg voor perfectie bij de uitvoering,
    door tot in detail aan te geven hoe de operatie moet verlopen en
    dan verantwoordelijkheden zo laag mogelijk te delegeren. Zorg
    voor bevlogen leiders en een hechte cultuur met kernwaarden als
    vertrouwen, moed, toewijding en spaarzaamheid.