PwC: volatiele economie grootste zorgpunt voor CEOs

29 januari 2012 Consultancy.nl

Van de Europese CEO’s heeft slechts een kwart veel vertrouwen komend jaar omzetgroei te realiseren. Een groot verschil met vorig jaar toen nog 40% veel vertrouwen in omzetgroei uitsprak. Wereldwijd ligt het percentage op 40%. Dat blijkt uit de Annual Global CEO Survey 2012 van PwC, gehouden onder 1,258 bestuursvoorzitters wereldwijd.

China en India
Het korte termijn vertrouwen liep overigens wereldwijd een deuk op. In de regio Asia Pacific daalde het vertrouwen van 54 tot 42 procent. De grootste dalingen in Azië komen op het conto van China en India, waar het vertrouwen in omzetgroei daalde van 72 naar 51 procent en van 88 naar 55 procent. Afrika is verrassend genoeg het enige continent waar het vertrouwen steeg, van 50 naar 57 procent.

Download het PwC rapport Annual Global CEO Survey 2012.

Volatiele economie grootste zorg
Gevraagd naar hun grootste zorgen geven CEO’s wereldwijd aan zich in de eerste plaats zorgen te maken om de volatiele economie (80%). Gevolgd door de manier waarop overheden de schulden-problematiek het hoofd proberen te bieden (66%) en het gebrek aan kapitaalmarkt stabiliteit (64%). 

De ‘war for talent’ die in 2011 door CEO’s werd genoemd als één van de belangrijkste uitdagingen voor hun organisatie, scoort in 2012 wereldwijd nog steeds hoog. Verrassend is dat dit onderwerp alleen in Europa komend jaar van de prioriteitenlijst lijkt te vallen.

Kansen op omzetgroei
Volgens de wereldwijde CEO’s liggen de belangrijkste kansen op omzetgroei op drie terreinen. Allereerst via het lanceren van nieuwe producten en diensten (30%). Gevolgd door het laten groeien van marktaandeel op bestaande producten en diensten (30%) en het betreden van nieuwe markten (18%), bijvoorbeeld via joint ventures of allianties.

BRIC-landen
Om deze groeikansen te realiseren, kijken de ondervraagde bestuurders met name naar opkomende markten. Daarbij geeft zo’n zestig procent aan dat opkomende markten belangrijker zijn voor de toekomst van hun bedrijf dan bestaande meer ontwikkelde markten. Bij opkomende markten wordt met name gedacht aan de BRIC-landen. Als het gaat om groei in meer volwassen markten, dan staan Duitsland en de Verenigde Staten bovenaan.