PwC: autoverkoop in EU daalt met 4% in 2010
In 2010 worden er naar verwachting 13,3 miljoen auto's verkocht in Europa. Dat is 4% minder vergeleken met 2009. Dit stelt PricewaterhouseCoopers in haar kwartaalverkenning, de Auto Analyst Note. Makers van kleinere, goedkopere auto's hebben het meeste profijt van de overheidstimuleringsmaatregelen. De ingevoerde sloopregeling heeft een gematigd positief effect op de Nederlandse verkoop. De premie is lager vergeleken met andere landen, zoals Duitsland, waardoor er minder gebruik van wordt gemaakt.
Albert Brouwer, automotiveleader en partner bij adviesbureau PwC: ‘Uit brancherapporten blijkt dat de sloopregeling op de Nederlandse markt slechts een bescheiden positief effect heeft op de nieuw verkochte auto's.’ Over de eerste 9 maanden lag de verkoop van nieuwe auto's 25% lager vergeleken met dezelfde periode in 2008. Slechts bij 27% van de aangeschafte auto's wordt gebruik gemaakt van de sloopregeling. Van de 85 miljoen euro beschikbaar gestelde slooppremie zit bovendien nog ruim de helft in de pot. In Duitsland bedraagt de premie 2.500 euro. In Nederland bedraagt die 1.000 euro.
Als reactie op ingestorte automarkt werden slooppremieregelingen geïntroduceerd in bijna alle Europese landen. Hoewel in het eerste kwartaal van 2009 de autoverkopen daalden met 17%, werd door de sloopregelingen een scherpere verwachte daling van 25% voorkomen. In juni 2009 steeg voor het eerst sinds 14 maanden de Europese autoverkoop met 4,7% en in augustus met 5%. In het derde kwartaal van 2009 werden er in Europa 3,4 miljoen auto's verkocht. Dat is meer dan de 3,3 miljoen in het derde kwartaal van 2008.
Het succes van de sloopregelingen zorgt er in veel gevallen voor dat het beschikbare budget voor deze regelingen vroegtijdig is opgedroogd. Dit zal van invloed zijn op de verkopen in het laatste kwartaal, zo verwacht PwC. Albert Brouwer: ‘Veel experts zeggen dat de regelingen de vraag naar voren hebben getrokken. Deze gedachtegang klopt, maar wij zien aan de hand van onze cijfers nog een andere trend. In Nederland is er bijvoorbeeld een grote groep niet-traditionele autokopers die nu over de streep is getrokken en de kans heeft gepakt om goedkoop een kleine auto aan te schaffen. De Nederlandse vraag blijft daardoor in de toekomst relatief consistent.'