KPMG: M&A in automobielsector gaat toenemen

12 januari 2010 KPMG

De mondiale automobielsector verwacht dat het aantal fusies en overnames als gevolg van de kredietcrisis de komende vijf jaar fors zal toenemen. Vooral de hoge schuldenlast en het risico van een faillissement dwingen de bedrijven tot een fusie of overname. Dit blijkt uit jaarlijks internationaal onderzoek van adviesbureau KPMG onder 200 bedrijven in de automobielsector naar de toekomst van de branche. Bijna 90% van de bedrijven ziet de eigen financiële situatie als de belangrijkste drijfveer voor een fusie of overname. Daarnaast geeft ruim 80% van de ondernemingen aan dat de noodzaak tot technologische vernieuwing een belangrijke aanleiding vormt.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven het voldoen aan de veranderde eisen van de consument als de belangrijkste basis zien om de komende vijf jaar te kunnen overleven. Ruim 90% geeft aan dat het brandstofverbruik bovenaan het lijstje van de consument staat, gevolgd door duurzaamheid en veiligheid. Hoewel zowel de kredietcrisis als de consument eisen stellen aan de branche, ziet de mondiale automobielsector de toekomst met gematigd optimisme tegemoet.

Vooral de opkomende markten, zoals Azië, Oost Europa en Rusland verwachten groei. Bedrijven in Azië verwachten bijna 80% groei. Met betrekking tot de winstgevendheid zijn de respondenten negatief gestemd over Tier-2 leveranciers en dealers. Bijna 45% verwacht een teruggang in winstgevendheid van deze toeleveranciers en slechts 20% is positief gestemd over de winstontwikkeling bij dealers. Het meest positief is men over de winstontwikkeling bij OEMs en financiële dienstverleners.

Overcapaciteit

‘Zorgen maakt de sector zich nog steeds over de wereldwijde overcapaciteit,’ constateert William Koot, segmentleider Automotive bij KPMG Advisory. Koot: ‘Ondanks de maatregelen om de capaciteit terug te dringen, vindt de branche dat de overcapaciteit nog altijd het grootst is in Noord-Amerika. Van de onderzochte bedrijven geeft bijna 90% aan zich zorgen te maken over de overcapaciteit in dit deel van de wereld. Het is daarbij opvallend dat de bedrijven zich ook ongerust maken over de overcapaciteit die in de opkomende economieën dreigt te ontstaan. De bedrijven verwachten dat er binnen drie tot vijf jaar overcapaciteit ontstaat in Rusland en Brazilië en dat dit niet veel later ook in China zal gebeuren.'

China

De bedrijven verwachten dat met name het marktaandeel van de Chinese merken de komende vijf jaar zal toenemen. Bijna 80% verwacht een vergroting van het marktaandeel van de Chinese merken, gevolgd door de Koreaanse merken Kia en Hyundai met 73% en de Indiase merken met 72%. Daarnaast zien de bedrijven het marktaandeel van met name Volkswagen, Toyota en Honda toenemen. Koot: ‘Volgens de sector hebben de best scorende merken vooral voordelen op het gebied van prijs en product. Opvallend is toch wel dat Kia en Hyundai het goed blijven doen en ook dat Volkswagen het onder de huidige economische omstandigheden goed blijft doen. Wat we ook terug zien in de Nederlandse markt waar Volkswagen en Toyota samen goed waren voor bijna 20% van de verkochte auto's. De Amerikaanse merken blijven duidelijk achter als het gaat om marktaandeel, waarbij Chrysler fors gedaald is. Van Fiat, van groot belang voor de directe toekomst van deze producent, verwacht de sector echter een toename van het marktaandeel.’

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over