ICT dienstverlener Sogeti schrapt management functies
De Nederlandse tak van ICT-dienstverlener Sogeti voert een uitgebreide reorganisatie door. Hiermee moet het adviesbureau slagvaardiger worden, om zo sneller te kunnen schakelen in een veranderende markt, aldus directeur Jeroen Versteeg. Het aantal divisies wordt verminderd van acht naar vier, en 57 directie-, management- en staffuncties zullen vervallen. De reorganisatie werd op 10 november 2011 aan het personeel meegedeeld op een bijeenkomst in de Amsterdamse RAI.
Minder divisies
De divisies die overblijven zijn solutions, applicaties (inclusief offshoring), infrastructuur (inclusief high-tech) en software control (inclusief testing). Daarnaast worden enkele verkoopafdelingen samengevoegd. Door de halvering van het aantal divisies zal het aantal directiefuncties worden verminderd van zeventien naar elf. Niet alleen vervalt hiermee de twee lagen-directiestructuur, ook zullen daardoor bij de onderliggende management- en staffuncties ontslagen vallen. Volgens de woordvoerder van Sogeti gaan er geen ontslagen vallen onder de professionals zelf. De 57 vervallen functies vormen een kleine 2% van de 3126 arbeidsplaatsen die de firma heeft.
Investeringen en transformaties
De reorganisatie zal niet alleen ontslagen met zich meebrengen. Ook zal Sogeti investeren in diensten op het gebied van het nieuwe werken. Daarnaast zal het bedrijf zich meer focussen op de testmarkt. Project- en implementatieservices zullen worden omgevormd tot technologiespecifieke diensten. Verder zet Sogeti specifiek in op de verdere professionalisering van zijn Microsoft- en Java-diensten.