Horwath Consulting: Golfbanen groeien weer in 2010

02 juli 2010 Financieele Dagblad

Het gaat iets beter met de exploitatie van golfbanen in Nederland. De Nederlandse golfbanen hebben geleden onder de economische crisis, maar de baanbezetting neemt weer toe. Dit staat in het volgende week te verschijnen Gosta 2010 - rapport over golfbanen dat het adviesbureau Horwath Consulting heeft opgesteld in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Golfaccommodaties (NVG) en de Nederlandse Golf Federatie (NGF). Het onderzoek is gedaan onder 54 golfbanen.

Verenigingsbanen scoren minder goed

In 2008 is de nettowinst voor de meest gebruikelijke 18-holes commerciële golfbaan gestegen naar euro 311.000 tegen euro 288.000 in 2005 bij het vorige onderzoek. Dat is een kleine stijging van 8%. Een kleinere 9-holes commerciële baan leverde een nettowinst op van euro 110.000 in 2008, tegen euro 106.000 in 2005. Voor verenigingsbanen liggen die cijfers veel lager. Dan komen de winsten uit op euro 22.000 voor een 9-holesbaan en euro 83.000 voor een 18-holesbaan

Drukte op de baan

Het was vorig jaar drukker op het gras van de golfbanen. Het gemiddelde aantal rondes dat werd gelopen, is vorig jaar met 6,2% gestegen tot ruim 45.500. De bezettingsgraad voor een 18-holesbaan komt daarmee uit op 58% en voor een 9-holesbaan op 52%. De 27-holesbanen doen het met een bezettingsgraad van 51% beter dan in 2008.

Wie een balletje wil slaan, moet ook veel meer betalen. De prijs voor een lidmaatschap van een 18-holesbaan, de meest gewilde lengte, lag in 2009 op circa euro 950, voor een 9-holesbaan op euro 650 en voor een 27-holesbaan op euro 950. Tussen 2005 en 2009 betekent dat een stijging van de prijzen met gemiddeld 20% tot 30%.

Vrije golfers betalen meer

Ook voor vrije golfers, die zonder lidmaatschap spelen maar betalen per ronde, is het duurder geworden. Ze moeten een greenfee (prijs per ronde) betalen van gemiddeld euro 51 door de week en euro 58 in het weekeinde. Dat betekent een prijsstijging in drie jaar tijd met 21%. Op verenigingsbanen zijn de prijzen doordeweeks even hoog als op commerciële banen, maar in het weekeinde 7% lager.

De golfbanen moeten het steeds meer van de horeca hebben, die professioneler wordt en meer omzet levert. De gemiddelde horecaomzet op een 18-holesbaan was in 2009 euro 775.000. Dat is een groei van 7% vergeleken met 2008 en liefst 41% vergeleken met 2005. Op 9-holes was de stijging iets minder maar nog altijd aanzienlijk en wel 29% vergeleken met 2005. Op een 9-holesbaan werd in 2009 door de horeca voor gemiddeld euro 300.000 omgezet.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over