Hay Group: beloningsbeleid wordt aangescherpt
Laatste nieuws
-
Hands-on executiekracht en maatwerk vormt gat in de consultancymarkt
-
Achter de schermen bij de spraakmakende Vekoma Rides | Sansei deal
-
John Alexander nieuwe bestuursvoorzitter van PA Consulting Group
-
Koningsdag kost Groningen €1,3 miljoen maar levert veel meer op
-
De toekomst van projectmanagement en PMO: transitie naar agile
-
Synechron lanceert RegTech programma voor klanten in de financiële sector
-
Bas Winkels aan de slag bij EIFFEL als business consultant voor zorgsector
-
::projective voegt management consultancy toe aan dienstverlening
-
Digitale duurzaamheid vergt investeringen in mensen, niet alleen in tech
-
EY-Parthenon voegt vijf nieuwe strategieconsultants toe aan team
Uit wereldwijd onderzoek van adviesbureau Hay Group blijkt dat bedrijven overal hun beloningsbeleid aanscherpen. Het onderzoek ‘The Changing Face of Reward’ is een wereldwijde studie naar veranderingen in beloningsbeleid na de kredietcrisis. Aan het onderzoek hebben 230 organisaties deelgenomen uit 29 landen: gezamenlijk hebben deze organisaties een omzet van 6.000 miljard euro en zijn zij verantwoordelijk voor het beloningsbeleid van 4,7 miljoen medewerkers.
Na de wereldwijde financiële crisis is beloningbeleid een nog belangrijker onderwerp geworden op de agenda van CEO's .’Herstel van winstgevendheid via een toename van de omzet is in veel gevallen nog lastig. Organisaties zijn daarom nu sterk gefocust op het beheersen van personeelskosten in combinatie met het verhogen van prestaties,’ aldus Sjoerd Schotanus, servicelineleader reward strategies bij Hay Group. ‘Passende beloningsinstrumenten staan hoog op de agenda, omdat ondernemingen zich realiseren dat de war for talent binnenkort weer in alle hevigheid losbarst.’
Bonus blijft belangrijk
Het onderzoek van Hay Group bevestigt dat bonussen belangrijk blijven. Er is al gedurende langere tijd een trend waarneembaar dat ondernemingen een groter deel van de loonsom in de vorm van variabele beloning uitbetalen. Steeds meer medewerkers komen daarvoor in aanmerking, ook lager in de organisatie. Bovendien hebben ondernemingen van de recessie geleerd dat variabele beloning voor de nodige flexibiliteit zorgt in de loonkosten: hierdoor kunnen banen en talenten behouden blijven.
Meer nadruk op duurzaamheid in beloning
Uit het onderzoek blijkt verder dat vertrouwen en sociale verantwoordelijkheid steeds belangrijker worden. Hay Group noemt dit duurzaam beloningsbeleid, of ook wel beloningsbeleid 2.0. Hierbij gaat het om betrokkenheid, duurzame ontwikkeling van prestaties en het verminderen van risico's. In Europa, en ook in Nederland, leggen bedrijven daarom steeds meer focus in hun beloningsbeleid op de lange termijn. Schotanus: ‘Een bedrijf dat verantwoord beloont, kijkt naar meer dan alleen de financiële resultaten van het afgelopen jaar. Sociale verantwoordelijkheid, imago, vertrouwen, milieuaspecten spelen hierin een grote rol. Hiermee richten deze ondernemingen zich ook niet meer alleen op de aandeelhouders met een korte termijn belang.’
Wereldwijd blijven talenten schaars
Ondanks de economische recessie is talent nog steeds schaars. Het vasthouden en aantrekken van talent blijft een belangrijke peiler in de bedrijfsstrategie. De focus ligt op het binden en boeien van toptalent en van de mensen die sleutelposities in de organisatie bekleden. ‘Voor de nieuwe generatie medewerkers ofwel Generatie Y is een goed salaris alleen niet meer genoeg,’ aldus Schotanus. ‘Ze willen het totaalpakket: een duidelijk uitgestippeld stappenplan voor hun carrière, ondersteund met doelgerichte opleidingen. Dit vraagt om een bredere benadering van belonen.’