Kirkman Company: MVO doodsteek voor bedrijven

09 maart 2012 Consultancy.nl

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de doodsteek voor bedrijven. Uit angst om de sympathie van klanten en aandeelhouders te verliezen, voeren bedrijven hun MVO-taken plichtmatig uit en richten ze zich weer op de waan van de dag: winstmaximalisatie met korte termijn visie en het tevreden houden van de aandeelhouders of investeerders. Met deze aanpak van MVO zetten bedrijven hun geloofwaardigheid en reputatie op het spel. In groeiende mate pikken consumenten dit niet langer en keren deze organisaties de rug toe. Dit stelt Guido Braam, managing partner bij Kirkman Company.

Economische meerwaarde creëren, blijft de grootste drijfveer voor organisaties. Daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de maatschappij komt niet van de grond, omdat bedrijven het niet incorporeren in hun businessmodel. Verder dan greenwashing komen de meeste organisaties niet.

Braam: ‘Uiteindelijk wil het gros van de bedrijven ergens geld aan verdienen en zijn ze niet intrinsiek gemotiveerd om de maatschappij te verbeteren. Sociale meerwaarde creëren gebeurt teveel op ad hoc basis. Terwijl bedrijven het zich niet meer kunnen permitteren om incidenten op het gebied van milieu, arbeidsomstandigheden of de verdeling van welvaart te laten plaatsvinden.’

Lang kwamen organisaties ermee weg om slechts in het jaarverslag te vermelden dat ze met MVO bezig zijn, maar dit is nu achterhaald beleid. Ze worden voorbij gesneld door flexibel ingerichte organisaties die ‘maatschappelijk kansrijk ondernemen’ voorop stellen.

Braam roept het bedrijfsleven op, om de oude businessmodellen los te laten en om zichzelf opnieuw uit te vinden door samen met andere organisaties kennis te delen en waarde te creëren. Zo wordt de organisatie klaargestoomd voor de toekomst. Volgens Braam moeten bedrijven hun businessmodel zo inrichten dat de intrinsieke bestaansreden geen financiële, maar zeker ook een sociale grondslag heeft.

Het bedrijfsleven kan een voorbeeld nemen aan Engeland waar ‘social enterprises’ al enige jaren met succes bestaan. Exemplarisch is Fifteen, het restaurant van Jamie Oliver dat een business model heeft dat zich richt op jongeren in een kansarme omgeving. Er wordt geld verdiend door structureel sociaal-maatschappelijke problemen op te lossen.

Open organisaties, die in netwerken kerncompetenties aan elkaar koppelen en invulling geven aan hun maatschappelijke taak, hebben de toekomst. Braam ziet zich gesterkt in zijn visie door Dennis Karpes, oprichter dance4life en Naga Foundation en ‘Young global leader’: ‘People’ en ‘Planet’ in balans met ‘Profit’ is zo belangrijk en een doel op zich voor elke organisatie. Doe je dit niet, dan ben ik ervan overtuigd dat je niet zult overleven in onze veranderende wereld.’

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over