Fronteer: toegankelijke merken staan dichter bij consument

06 juli 2009 Consultancy.nl

Strategisch adviesbureau Fronteer Strategy heeft in samenwerking met marktonderzoekbureau Ruigrok/NetPanel de 'toegankelijkheid' van 21 merken onderzocht.

Uit het onderzoek 'Empathie Monitor 2009' blijkt dat Douwe Egberts, Albert Heijn en Rabobank de meest toegankelijke merken zijn.

Toegankelijke merken

Toegankelijke merken staan open voor de reactie, mening en bijdrage van klanten. Ze hebben oog voor de werkelijke behoefte van de consument en dit zie je terug in hun producten. Soms worden klanten zelfs als partner in het proces betrokken. De grote winnaars in het onderzoek staan volgens de onderzoekers dichter bij het publiek en leveren de consument kennelijk waar hij behoefte aan heeft.

De onderzoekers bekeken zowel Nederlandse als internationale merken. In bijna alle onderzochte categorieën, waaronder supermarkten, banken en electronica, blijken de merken die als zeer toegankelijk gepercipieerd worden, ook het aantrekkelijkst én het meest innovatief gevonden te worden.

‘Dit inzicht sluit precies aan bij het huidige leefklimaat van kritische consumenten. Als je als merk de afstand tot je omgeving niet verkleint, val je buiten de boot. Dominante en gesloten merken zijn uit de tijd’, aldus Martijn Pater, partner bij Fronteer Strategy. ‘Je ziet dat Douwe Egberts dit goed doet met bijvoorbeeld de burendag. Rabobank heeft het als Boerenbank natuurlijk van oudsher in zich, maar weet slim op dat imago voort te borduren.’

Grote verschillen in een aantal categorieën

Binnen een aantal categorieën is het verschil tussen merken opvallend groot. Zo laten Douwe Egberts, Albert Heijn, Rabobank en KPN in hun sectoren de concurrentie ver achter zich.

Bij alcoholische dranken en kruidenierswaren zijn de verschillen opmerkelijk genoeg een stuk kleiner. Heineken en Grolsch scoren op een vergelijkbaar, maar middelmatig niveau; Jupiler presteert nog minder.

In de electronicasector lijkt Nokia zowel Samsung als Apple af te troeven, al zijn de verschillen klein.