Forrester: Succes social media verschilt per branche

28 november 2011 Consultancy.nl

Door social media en digital marketing weten marketeers veel meer van de mening van consumenten over hun merk en de concurrentie. Marketeers hebben de interactie met online consumenten en het luisteren naar social media-gebruikers dan ook tot onderdeel van hun strategie gemaakt. Industrieën en sectoren blijken echter verschillende maatstaven te hanteren om het succes van die strategieën te meten. Dat blijkt uit een onderzoek door adviesbureau Forrester Consulting.

In de media- en entertainmentsector kijkt men bijvoorbeeld primair naar het aantal likes (57%) van het merk, vervolgens naar de indruk van de consumenten (47%), en in beperkte mate naar hun tevredenheid (25%). De technologiesector is voornamelijk geïnteresseerd in de indruk van de consument en het bereik van het merk (42%), en kijkt pas in de tweede plaats naar het aantal likes (34%) en de tevredenheid (32%). De nutsindustrie en financiële instellingen meten juist vooral de tevredenheid van klanten (46%), en kijken daarna naar merkbewustzijn (39%) en -sentiment (36%).

Marketeers laten verder weten dat de resultaten van online campagnes vooral invloed hebben op de marktstrategie (74%), interactieve marketing (74%) en hun merkmanagement (72%). Daarnaast werken de social media-campagnes vooral door in de public relations (64%), de productmarketing (63%) en het doen van marktonderzoek (53%).

De nieuwe campagnestrategieën zijn volgens de marketeers zelf erg succesvol. Volgens 63% hebben social media-campagnes een positieve invloed op het merkbewustzijn van consumenten. Ook het merksentiment (57%), de algemene opbrengsten (50%), het aantal succesvolle lanceringen (48%), de klantenbinding (47%) en de klanttevredenheid (47%) nemen toe als gevolg van nieuwe marketing-strategieën, aldus de marketeers. Slechts 24% van de respondenten liet echter weten dat de nieuwe strategie impact heeft gehad op de omzet van hun bedrijf. Ook het overnemen van producttechnologie (22%) en het marktaandeel (20%) worden minder door social media-campagnes beïnvloed.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over