DBSC Consulting onderzoekt toekomst autodealers
Als het aan de Bovag ligt, komen er in de toekomst veel minder autodealers. Nu zijn er per merk nog zo'n 150 tot 200 showrooms, maar dat moet worden teruggebracht naar maximaal 20. De Bovag heeft adviesbureau DBSC Consulting opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de toekomst van autodealers in Nederland.
Het model waarmee de dealers nu werken is volgens de BOVAG niet langer van deze tijd. Willen de dealers overleven, moet de verkoop sterk gecentraliseerd worden. Volgens de Bovag zouden we straks onze auto voor onderhoud bij lokale garagebedrijven moeten onderbrengen. Dit zou een nieuwe specialisatie moeten worden, net zoals de verkoop van tweedehands auto’s dat nu voor een hoop bedrijven al is.
De Bovag vergelijkt het met de formule van Ikea: eens in de zoveel tijd een stuk moeten rijden voor je meubelen is geen probleem als je dan alle opties naast elkaar kan zien. Dat zou dus ook bij de autodealer het geval moeten worden. Niet alleen moeten alle modellen in één showroom staan, ook een uitgebreid gamma aan kleuren, bekleding en de diverse motoriseringen voor een proefrit moeten dan op één plek te vinden zijn. Dat is nu niet haalbaar omdat bedrijven te weinig auto’s verkopen om zoveel showmodellen neer te zetten.