Klanten vragen om nieuw type consulting en adviseurs

28 maart 2011 Consultancy.nl

Volgens Pierre-Yves Cros, de wereldwijde topman van Capgemini, zorgt de veranderende behoefte van klanten voor een grote verschuiving in de adviesbranche. De toegevoegde waarde van consultants wijzigt en adviseurs zullen nieuwe eigenschappen en kennis moeten ontwikkelen om klanten succesvol te (blijven) adviseren.

Nieuwe type consulting

Als adviesbureaus de relatie met klanten willen verbeteren, zullen ze volgens de topman een ‘nieuw type consulting’ aan moeten bieden - een die zich minder op het verbeteren van productiviteit en kostenbeheersing richt en meer op innovatie, begrip van klanten en risicomanagement. “Er is veel werk verricht op het gebied van efficiency, maar niet zoveel op gebied van klanten.”

Toegevoegde waarde van slimme analyses steeds lager

Als gevolg van de veranderende markt en behoefte van klanten is een complete verandering in de toegevoegde waarde van adviesbureaus. Waar consultants de afgelopen jaren zich richtte op “slimme analyses” zijn klanten nu in toenemende mate zelf bezig om knappe koppen aan te nemen om die analyses in-house uit te voeren. Daardoor vermindert de value-added van adviesbureaus. Waar binnen de consultingbranche het verzamelen van data voorheen tot kunst verheven werd, komt het tegenwoordig neer op “een paar minuten door het beschikbare bronnenzoeken”, zegt Cros.

Veranderende rol van consultants

De rol van consultants verandert als gevolg van de verschuivingen in het externe landschap en de veranderende relative waarde van dienstverlening van adviesbureaus. Volgens Cros hebben de goede consultants  van de toekomst andere eigenschappen en sterktes. Zo moeten consultants bijvoorbeeld goed vertrouwd zijn met “nieuwe technologieën“ en “social media” zodat ze klanten effectief kunnen adviseren over de ‘digitale transformaties’ die ze het komende decennium zullen ondergaan.