Capgemini: Category mangement kan beter
Laatste nieuws
-
Atos en Siemens maken €100 miljoen extra vrij voor digitale innovatie
-
Transformationeel leiderschap nodig voor blijvend concurrerend vermogen
-
First Consulting: de stap naar een volwassen Business Intelligence capability
-
Een werkdag van Koen de Ridder, adviseur | onderzoeker bij B&A
-
Centric langer hoofdsponsor van Nederlandse wielerbond KNWU
-
Redmore Group volgens DPO Matthijs Onder de Linden klaar voor AVG
-
Nederland heeft zesde grootste pensioenkapitaal ter wereld
-
Vernieuwing van kritische infrastructuur nodig voor waarmaken energietransitie
-
Novius-raamwerk voor businessanalyse bundelt methoden en technieken
-
Bright & Company trekt Arnoud Landlust en Marthe van der Molen aan
Uit een internationaal onderzoek van consulting en outsourcing multinational Capgemini blijkt dat category management bij inkoopmanagers een belangrijk punt van verbetering is.
Adviesbureau Capgemini onderzocht negentig concerns in verschillende sectoren zoals de detailhandel. Voor meer dan een derde van de ondervraagde bedrijven staat de introductie van category management nog altijd hoog op de agenda. Dat is opmerkelijk, aangezien de discipline al circa 20 jaar bestaat.
Volgens de onderzoekers zijn er drie verklaringen voor deze vertraging: het is lastig om goede mensen te krijgen en behouden, verkooporganisaties hebben behoefte aan iets nieuws en de groeiende mondialisering zorgt voor toenemende veranderingsdruk. Van de Nederlandse supermarktbedrijven is Jumbo het meest actief op het gebied van category management. Toch laat Jumbo het primaire inkoopwerk door de Superunie doen. Hierdoor zou de Jumbo-formule in gevaar kunnen komen.
De Superunie zegt echter dat zijn leden verantwoordelijk zijn voor het behouden van hun formule. Daarnaast is de dominante positie van Albert Heijn op de markt van invloed op de verschuiving van de macht naar de industrie. Door meer category management kunnen de leveranciers machtiger worden.