BCG: Carnaval levert miljoenen op voor stadseconomie
Eind vorige week werd bekend dat de carnaval de economie een stevige kater bezorgt: van de feestvierders meldt bijna 15% zich na carnaval ziek bij de baas. Als je deze cijfers doortrekt naar de werkende bevolking, betreft het maar liefst 1,8 miljoen ziektedagen. Dat bleek uit een onderzoek van Feestkleding365.nl, de grootste online carnavalswinkel van Nederland. Toch heeft carnaval over de hele linie een veel grote positieve waarde op zowel de economie als de maatschappij. Dat concluderen adviseurs van Boston Consulting Group in een studie.
Het strategy consulting kantoor onderzocht de waarde van carnaval in opdracht van Keulen en Dusseldorf, de twee grootste carnavalssteden van Duitsland. Uit de analyse bleek dat carnaval alleen al in de stad Keulen een economische waarde van liefst €460 miljoen vertegenwoordigd. Grootste inkomstenbron is transport, waardonder openbaar vervoer, taxi en vliegtickets. Meer dan €60 miljoen wordt ook besteed aan toegang tot feesten en consumpties en kostuums en accessoires. Hotelovernachtingen dragen net onder €40 miljoen bij aan de totale omzet.
Gemiddeld genomen is 2% van de bevolking van een stad betrokken bij het organiseren van carnavalsactiviteiten. De total omzet die voorvloeit uit carnaval komt ten gunste van meer dan 20% van de bevolking van de stad.
Culturele en sociale voordelen van carnaval
Naast de economische effecten levert carnaval ook verschillende overige voordelen op voor de stadsregio. Zo is carnaval een belangrijk sociaal evenement en helpt het met het behouden van eeuwenoude tradities. Daarnaast is carnaval een effectief marketinginstrument voor steden doordat het bijdraagt aan meerdere doelstellingen, waaronder het aantrekken van bedrijven en mensen die in de regio willen wonen.