Booz: Vijf succesfactoren voor verandermanagement

15 september 2011 Consultancy.nl

De doorvoering van veranderingen in de organisatie gaat dikwijls moeizaam. Adviesbureau Booz & Company deed onderzoek naar de problemen en oplossingen in verandermanagement. Bij organisatieveranderingen moet het personeel zich vaak aanpassen, terwijl mensen juist van nature huiverig zijn om hun denk- en werkwijze te veranderen. Dat schrijven Booz & Company adviseurs DeAnne Aguirre, Anna Brown en Ashley Harshak in het tijdschrift Strategy+Business van Booz & Company.

Booz hield een enquête onder 350 managers wereldwijd. Zij zijn het met elkaar eens dat het centrale aandachtspunt van verandermanagement moet liggen bij de mensen die direct met de veranderingen te maken krijgen. Ook geven de meeste leidinggevenden toe dat veel bedrijven daar onvoldoende rekening mee houden. Booz stelde naar aanleiding van de reacties vijf succesfactoren voor verandermanagement op:

1. Het management moet een volledig en gedetailleerd inzicht hebben in de impact van de verandering op het personeel.

2. De communicatie naar de werknemers moet altijd duidelijk zijn. Niet alleen de rationele kant van de veranderingen, maar ook juist de emotionele aspecten moeten worden meegedeeld.

3. Het management moet altijd het goede voorbeeld geven door de nieuwe denk- en werkwijze zelf toe te passen.

4. Het personeel moet zich betrokken voelen bij de organisatieveranderingen.
De verandering moet van hen en voor hen zijn.

5. De veranderingen moeten tot diep in de kern van de organisatie doordringen. Personeel blijft vaak hangen in oud gedrag. Na doorvoering moeten de veranderingen daarom langere tijd worden benadrukt, zodat deze een inherent onderdeel van de organisatie worden.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup