Booz & Co: Generation C verandert business modellen

06 september 2010 Consultancy.nl

In 2020 zal het aantal mobiele telefoongebruikers zijn gestegen tot 6 miljard en het aantal mensen dat toegang heeft tot het internet tot 4.7 miljard. Dat blijkt uit een studie van strategy consulting bureau Booz & Company.

In zijn nieuwe studie genaamd ‘The Rise of Generation C: Implications for the world of 2020’, stelt het adviesbureau dat in de loop van de komende 10 jaar een nieuwe generatie – Generatie C – zal opkomen (de C staat voor ‘connect, communicate, change’). De opkomst van Generation C zal fundamentele technologische, sociale en culturele veranderingen stimuleren. De veranderingen zullen voornamelijk de technologische industrie, telecom en entertainment beïnvloeden.

Trend: globalisering zal nieuwe consumentensegmenten doen opkomen

“Volgend op de recente wereldwijde recessie verwachten we een bepaalde vorm van economische groei, waarbij globalisering opnieuw in snelheid zal toenemen”, zei Richard Shediac, partner bij Booz & Company. Hierdoor zal een internationale omgeving van internationale migratie van talent, werk en kapitaal worden gevestigd. Met de vergrijzing in de westerse bevolkingen zullen nieuwe consumentensegmenten worden gecreëerd, waaronder een relatief rijk pensioensegment en een nieuwe jonge middenklasse. De BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) zullen snel blijven doorgroeien.

Trend: internet nog invloedrijker

“De kracht van internet zal zich ontwikkelen door zijn online economische macht en daarnaast offline groeien als culturele en politieke invloed. Tegelijkertijd zullen persoonlijke en zakelijke activiteiten zich naadloos mengen terwijl de dag wordt opgedeeld in een flexibele mix van persoonlijke en zakelijke activiteiten – werk, reizen, winkelen, communiceren, entertainment”, zegt Shediac. “De gemiddelde persoon in 2020 zal leven binnen een netwerk van 200 tot 300 contacten, dat zich dagelijks worden onderhouden door een variëteit van kanalen.”

Trend: toename in consumptie van digitale informatie

Mensen zullen hun consumptie van digitale informatie dramatisch vergroten. De enorme poel van beschikbare informatie zal het voor consumenten mogelijk maken de informatie te selecteren en kiezen die zij willen alsmede hoe zij het willen consumeren. “Nonlineare” informatieconsumptie zal de norm worden en de voorraad van digitale informatie zelf zal exploderen”, zegt de studie. “Het groeiende gebruik van sociale netwerken bepaalt in toenemende mate consumptiepatronen. Virale marketing en positieve peer reviews worden essentieel tot succes, succes dat op zijn beurt het concept van merkwaarde, traditionele marketing en bricks-and-mortar outlets erodeert”, voegt Shediac toe.

Trend: bovenste limiet van de digitale alfabeten wordt ouder

De bovenste limiet van de digitaal alfabeten wordt ouder, nu de 50-plusgeneratie online gaat. Op dit moment besteden 65-jarigen slechts 2 tot 3 uren online in een gemiddelde week. De 65-jarige van 2020 zal bijna 8 uren per week online doorbrengen. Generatie C zal zichzelf distantiëren, vooral in de ontwikkeling van zijn eigen algemene communicatiecultuur. Die cultuur zorgt ervoor dat observatoren deze groep “the Silent Generation” zijn gaan noemen, omdat digitale communicatiekanalen de fysieke interactie, zo belangrijk voor eerdere generaties, hebben vervangen.

Bedreigingen en mogelijkheden

De verandering zal substantiële mogelijkheden en bedreigingen creëren voor alle betrokken partijen. “De geïdentificeerde trends zullen grote implicaties hebben voor de telecommunicatie- en technologieindustrie, die nu moeten beginnen met de ontwikkeling van complexe netwerken van technologieën en business models die op elkaar inwerken”, voegde Shediac toe. “We verwachten dat hier grote mogelijkheden voor groei aanwezig zijn, vooral in specifieke gebieden.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup