Berenschot: Talent tekort in de zakelijke dienstverlening

17 juni 2011 Consultancy.nl

In de zakelijke dienstverlening is, ondanks de crisis, de strijd om talent in volle gang. Dat is een van de belangrijkste conclusies van een Berenschot discussiebijeenkomst met zakelijke dienstverleners uit vele sectoren (accountants, adviesbureaus, ingenieursbureaus, kennisinstituten, advocaten, uitzend- en detacheringsbureaus, ICT, technische dienstverleners) met als onderwerp de ‘war for talent’.

Aanstormend en ervaren talent

Aanstormend talent informeert zich. Via de social media worden arbeidsvoorwaarden, stijl van het management en mate van autonomie in de functie vastgesteld. Vervolgens controleert de high potential of de informatie op de site of in het sollicitatiegesprek overeenkomt met de werkelijkheid. Voor het werven van talent worden vaak traineeships aangeboden. Het impliceert een verbintenis voor een langere periode. Maar tegenwoordig is het al mooi als een bedrijf talent voor vijf jaar weet te binden. Arbeidsmarktcommunicatie is steeds belangrijker, je moet als organisatie iets uitstralen. Binnen een aantal sectoren, zoals advocatuur en belastingadvies, was het voorheen ‘not done’ om concullega's te benaderen, maar wordt iedereen steeds brutaler. Social media maken het mogelijk jezelf te profileren. Het vereist wel dat je ‘er bovenop zit’ en snel reageert op vragen en op berichten die invloed hebben op het imago van je organisatie.

Naast aanstormend talent is er ervaren talent. Dat bind je door verschillende ontwikkelpaden te bieden. Daar kan een aantal organisaties nog in verbeteren. Het blijven boeien en enthousiast houden van specialisten is bijvoorbeeld veel minder top of mind, dan het ontwikkelen van de toekomstige managers. Autonomie, vrijheid in onderwerpkeuze en bieden van ondersteuning, niet zozeer door financiële beloning maar vooral door tijdsinvestering van collega’s, zorgen voor motivatie en productiviteit.

Trends in de Zakelijke Dienstverlening

De discussiebijeenkomst ‘war for talent’ is onderdeel van de reeks op-weg-naar-huis-bijeenkomsten ‘Trends in de Zakelijke Dienstverlening’. Tijdens de sessies kunnen beslissers uit verschillende deelsegmenten van de zakelijke dienstverlening op een ongedwongen manier discussiëren over actueel thema’s.