BCG: Top 25 best presterende consumentenbedrijven

23 november 2009 Consultancy.nl

Consumentenbedrijven die lijden onder de wereldwijde economische crisis moeten kijken naar een kleine groep van duurzame 'value creators' die over een periode van 10 jaar hebben gezorgd voor grote en consistente rendementen voor de aandeelhouder, volgens een onderzoek van The Boston Consulting Group.

In het rapport “Lessons from Consistent Value Creators in the Consumer Industry” identificeert BCG 25 consumentenbedrijven met een beurswaarde van minstens $7 miljard die consistent beter hebben gepresteerd dan gemiddeld op hun lokale beurs gedurende de afgelopen 10 jaar; van 1999 tot en met 2008.

“De ranglijst is gelimiteerd tot de grootste bedrijven,” zegt co-auteur Jeff Gell, een partner van BCG. “Hoe groter het bedrijf, hoe moeilijker het wordt om de verwachtingen te overtreffen en superieure Total Shareholder Returns (TSR) jaar na jaar te laten zien.”

Consultancy.nl | Top 25 best presterende consumentenbedrijven


BCG maakte ook een top 10 van bedrijven tussen 2004 en 2008 in elk van de drie sectoren van de industrie: consumentengoederen, retail en reizen & toerisme. In de sector consumentengoederen staat KT&G (voorheen Korean Tobacco and Ginseng Corporation) op 1; in de sector retail is dat Dairy Farm, een toonaangevende retailgroep in Singapore; en in de sector reizen & toerisme is het SMRT, een massavervoersbedrijf in Singapore.

Onder de sleutelvondsten:

  • Het gemiddelde jaarlijkse rendement van de 155 bedrijven in de steekproef was 3.9%. Het gemiddelde jaarlijkse TSR van de top 10 over de drie sectoren in de consumentenindustrie was 24.5% (ongeveer 6x zo groot).
  • Om in de top 10 van de steekproef van 155 wereldwijde consumenten-bedrijven te staan moest een bedrijf een gemiddelde jaarlijks TSR van 20.7% behalen. De absolute toppers behaalden een gemiddelde jaarlijkse TSR van 30 tot 35%.
  • Bedrijven in het bovenste kwart van de drie sectoren in de consumentenindustrie hadden een TSR van ten minste 11 per jaar.
  • Het gewogen gemiddelde jaarlijkse TSR van de hoogste 10 consumentengoederenbedrijven was 21.1%; voor retailbedrijven was het 19.5% en voor bedrijven in reizen & toerisme was het 15.1%.