BCG: Consumenten steeds kritischer op producten

07 juli 2010 Consultancy.nl

Merken worden geconfronteerd met een nieuwe wereldorde, waar de consumenten een andere definitie hebben gevormd over waarde en andere eisen stellen aan de producten die ze kopen. Dat is de conclusie van een onderzoek van strategy consulting bureau The Boston Consulting Group.

De consultants merken op dat een aantal consumenten zich nog wel optimistisch toont, maar toch is er volgens hen een duidelijk grotere bezorgdheid dan drie jaar geleden, toen de economische crisis nog niet had toegeslagen.

Verwarring

Onder meer wordt meer aandacht besteed aan duurzame producten en diensten, maar de onderzoekers wijzen erop dat er ook heel wat verwarring blijft bestaan over de duurzame economie. Bovendien blijft er volgens The Boston Consulting Group in het algemeen een groot wantrouwen tegenover overdreven duurzaamheid-claims.

Bestedingen omlaag

Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent van de consumenten in de Verenigde Staten van plan is om zijn uitgaven drastisch terug te schroeven. Tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar was dat nog 73 procent. Ook in de vijf belangrijkste Europese economieën is 41 procent zijn bestedingen gevoelig terug te schroeven, tegenover 63 procent tijdens de eerste drie maanden van vorig jaar.

"Vooral niet-essentiële producten zullen daarvan de grootste impact ondervinden," aldus The het adviesbureau. "In de Verenigde Staten zegt 65 procent van de consumenten op deze categorie producten te zullen besparen, tegenover 81 procent één jaar geleden. Daarentegen zeggen slechts 26 procent van de Chinese en 24 procent van de Russische consumenten dergelijke besparingen te overwegen. Die trend is ongetwijfeld mee ingegeven door de economische crisis, maar er spelen ook een aantal andere elementen een rol."

Status in China belangrijker

De onderzoekers van Boston Consulting Group hebben het daarbij over een groeiende aandacht voor het eigen gezin, sparen voor de toekomst en een bekommernis voor het leefmilieu. "Anderzijds heeft luxe bijzonder snel aan belangrijkheid verloren," wordt er aan toegevoegd. "Het feit dat 47 procent van de Amerikaanse en 40 procent van de Japanse consumenten de grote bedrijven wantrouwen, zou eveneens een verdere reflectie kunnen zijn van deze terugkeer naar de basiswaarden."

Er wordt opgemerkt dat status in een aantal groeimarkten nog altijd belangrijk blijft. In China is 35 procent van de consumenten gericht op status, tegenover 13 procent in Europa en 18 procent in de Verenigde Staten. Interesse in eco-vriendelijke goederen en diensten wordt in alle markten opgemerkt, maar de kosten van organische voeding en fairtrade-kledij zijn eveneens belangrijker geworden.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over