BCG: Belgische spoorwegen moet €214m besparen
In een studie van adviesbureau Boston Consulting Group over de financiële toestand van de Belgische spoorgroep NMBS staat dat het bedrijf tegen 2012 haar bruto inkomsten met circa €214 miljoen moet verbeteren. De verbeteringen moeten komen uit extra besparingen en extra inkomsten.
Operationele en financiele verbeteringen zijn hard nodig
Als er geen operationele en financiele verbeteringen worden gerealiseerd, dreigt de schuld verder op te lopen en die bedraagt nu al €2,7 miljard euro. Om dat vreemd vermogen te kunnen financieren is een bedrijfskasstroom nodig van €150 miljoen terwijl 2009 wordt afgesloten met een tekort van €53 miljoen.
Eerste verlies op groepsniveau sinds splitsing in 2005
De NMBS-Groep bestaat uit drie delen: een beheerder van de infrastructuur (Infrabel), een exploitant van de treinen (NMBS) en een overkoepelende holding (NMBS Holding). De NMBS-Groep is sinds 1 januari 2005 opgesplitst om Europese Unie-regelgeving tegemoet te komen voor een vrije toegang voor alle vervoerders op het Europese spoorwegnet. De holding is voor meer dan 99% in handen van de Belgische Staat.
Het is de eerste keer sinds de splitsing van NMBS in NMBS, Infrabel en NMBS Holding dat op groepsniveau een verlies wordt geboekt. Dat komt volledig op rekening van de vervoersmaatschappij NMBS. Vooral het goederenvervoer zit diep in het rood, maar ook het reizigersverkeer is verlieslatend.