AT Kearney: Indirecte inkoop steeds belangrijker

06 december 2010 Consultancy.nl

Indirecte inkoop is in toenemende mate een belangrijke factor in de supply chain van een organisatie. Volgens een nieuw rapport van A.T. Kearney kunnen indirecte inkoopcategorieën (bijv. IT, marketing en advertising, faciliteitenmanagement, MRO, logistiek en professionele diensten) tot wel 90% van de uitgaven aan derden uitmaken.

Download het rapport Indirect Procurement Study 2010

De studie identificeerde hoe toonaangevende organisaties de inkoop van indirecte goederen en diensten aansturen. Onder de respondenten van het onderzoek waren inkoopleidinggevenden van 94 multinationals met een gecombineerde indirecte uitgave van $134 miljard. Jan Fokke van den Bosch, Procurement and Analytic Solutions vice-president van A.T. Kearney en mede-auteur van de studie zei: “We hebben de eerste Indirect Procurement Study in 2007 geleid en destijds waren er hoge verwachtingen van de respondenten voor de adoptie van geavanceerde verrichtingen als outsourcing van indirecte inkoop, advanced data analytics en benefit tracking. De studie in 2010 laat zien dat de adoptie van deze geavanceerde technieken veel langzamer plaatsvindt dan was verwacht. Het goede nieuws is dat leidinggevenden die de indirecte inkoop aansturen substantiële invloed binnen hun organisaties hebben verworven door de financiële crisis en de recessie.”

Enkele bevindingen van de studie:

  • Indirecte uitgaven maken 60% uit van uitgaven aan derden in niet-productiebedrijven, meer dan 90% in de financiële dienstenindustrie en in sommige gevallen 50% van de uitgaven in productieorganisaties.
  • In plaats van het gebruik van geavanceerde data analytics-technieken, zoals voorspellende modellering om effectieve toekomstinzichten te bezorgen, analyseren indirecte inkoopgroepen te vaak data om historische trends te volgen.
  • Het meest succesvolle indirecte inkooporganisatiemodel was een centraal geleide organisatie met samenwerking tussen de bedrijfseenheden. Gebruikers van dit model bereikten in 47% van de categorieën besparingen van meer dan 10% over de afgelopen twee jaar.
  • Meer dan tweederde van de respondenten meet financiële en interne KPI’s zoals addressable spend, identified savings en addressable categories. Maar minder dan de helft van de respondenten volgt compliance management metrics zoals uitgavenintegriteit of -nauwkeurigheid en commitment van de leveranciers, scorelijsten en recensies.
  • Outsourcing van inkoop heeft de focus verschoven van bedrijfsprocessen-outsourcing naar hechte samenwerking met managed service providers voor specifieke uitgavencategorieën als faciliteitmanagement, vloot en reizen.