KPMG stopt LSE sponsorship na sexistische leuzen
Een opmerkelijk verhaal uit het Verenigd Koninkrijk. KPMG heeft besloten om zijn sponsorship met de studentenvereniging Athletics Union (AU) van de London School of Economics (LSE) stop te zetten omdat zij zich schuldig gemaakt zouden hebben aan het uitdelen van pamfletten vervuld met seksistische en homofobische leuzen.
Begin oktober deelde het mannelijke rugbyteam van LSE tijdens een eerstejaarsbijeenkomst pamfletten uit met seksistische en homofobische leuzen. Naar aanleiding hiervan besloot Big Four kantoor KPMG om zijn sponsorbijdrage AU – à bijna €28.000 – stop te zetten. De LSE besloot vervolgens de rugbyclub te ontbinden, maar het adviesbureau bleef bij zijn besluit om de sponsorship van de gehele AU te beëindigen. “Diversiteit en discriminatie zijn kwesties die KPMG met een fundamenteel belang behandelt”, aldus een woordvoerder van het bureau. “KPMG ondersteunt op geen enkele wijze denigrerende opmerkingen die gemaakt worden jegens welk individu of groep dan ook, en, nadat we met de club gesproken hadden over onze zorgen omtrent de recente kwestie, zijn we overeengekomen de huidige overeenkomst stop te zetten.”
Als reactie op de stopgezette sponsorship zegt Nona Buckley-Irvine, General Secretary van de Britse LSE Student Union, dat het teleurstellend is om te zien dat de acties van één club de rest van de sportteams de financiering die zij nodig hebben en verdienen hebben gekost. “De impact die dit heeft op de volledige AU versterkt het feit dat het ontbinden van de club de juiste beslissing was. We werken eraan om ervoor te zorgen dat geen team financieel benadeeld worden vanwege de acties van de rugbyclub.”