BCG verwacht slagveld om klant in Chinese automarkt

07 oktober 2014 Consultancy.nl

In de komende jaren zal meer dan driekwart van de Chinese autobezitters van automerk veranderen, volgens een onderzoek van The Boston Consulting Group. Het gevolg: een slagveld om loyaliteit en nieuwe klanten in de autoindustrie, met aan het einde van de rit grote winnaars en.... grote verliezers.

In het onlangs uitgebrachte rapport, getiteld ‘The Battle for Automotive Brand Loyalty in China’, onderzocht The Boston Consulting Group (BCG) de loyaliteit van Chinese autobezitters aan hun huidige automerk. Het rapport, gebaseerd op interviews met 2.400 autobezitters in China, concludeert dat een opvallend grote meerderheid van de Chinese autobezitters van plan is om van automerk te wisselen. Wanneer zij hun volgende nieuwe auto aanschaffen, dan is de kans dat ze hun merk trouw blijven dus beduidend lager in vergelijking met andere economieën.

Overstappen
Het onderzoek toont dat 75% van de Chinese autobezitters, die gezamenlijk 90 miljoen voertuigen bezitten, van plan is een ander automerk te kiezen wanneer zij hun volgende auto kopen, een fenomeen dat BCG de ‘great brand migration’ noemt. Van de mensen die momenteel een auto bezitten die door binnenlandse Chinese bedrijven gefabriceerd is, zegt 83% van merk te willen wisselen. En van deze mensen zegt slechts 30% naar een ander Chinees automerk te zullen overstappen. Ongeveer 71% van de buitenlandse ‘volume brand’* autofabrikanten kan ervan uitgaan klanten te zullen verliezen. Het laagste percentage van geplande overstappen is te vinden onder bezitters van buitenlandse ‘premium’ auto’s, van wie 57% aangegeven heeft een ander merk te verkiezen.

Brand loyalty of Chinese car owners

Volgens Marco Gerrits, hoofd van BCG’s automotive sector in China, suggereren de resultaten een opkomend merkengevecht in China. “Tot nu toe richtten veel automakers zich, binnen de grootst groeiende markt van de wereldwijde automotive sector, op het overhalen van mensen die voor het eerst een auto kopen. Maar noch voor binnenlandse Chinese automakers, noch voor buitenlandse merken zijn positieve resultaten vanzelfsprekend. De bevindingen suggereren dat het volgende grote gevecht in China’s automarkt gevoerd zal worden met een focus op klantloyaliteit.”

Great Chinese brand migration

Van de 90 miljoen auto’s in China zijn zo’n 56 miljoen van een Chinees merk, en bezitters van ongeveer 50 miljoen van deze auto’s zijn van plan om naar een ander merk over te stappen, of betere modellen aan te schaffen. Bij buitenlandse autobezitters ligt de klantloyaliteit hoger, hoewel een kleine groep openstaat voor 'upgrading'.

Volgens de consultants zal de opkomende 'great brand migration' grote implicaties hebben voor succesvolle strategieën. Spelers die uiteindelijk boven de concurrentie uitsteken, zullen zich niet alleen richten op het aantrekken van nieuwe klanten, maar bovendien in grotere mate in staat zijn hun bestaande klanten te behouden. Daarnaast zal het winnen van klanten, die een 'upgrading' beslissing maken om duurderde automodellen aan te schaffen, essentieel zijn, aangezien dit een relatief grote groep van nieuwe autokopers vertegenwoordigt. Voor Chinese autoproducenten is de boodschap helder: zij moeten hun inspanningen opvoeren en hun reputatie ten aanzien van kwaliteit en prestaties verbeteren.

Producenten die winnende strategieën hanteren, aan de verwachtingen van hun klanten voldoen en hun merken correct positioneren, zullen het gevecht uiteindelijk winnen.

* 'Volume brand‘ auto’s zijn auto’s die tussen de $13.000 en $41.000 kosten.


Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×