KPMG: Zwitsers en Britten grootste chocoladeliefhebbers

18 juli 2014 Consultancy.nl

Op een typische dag eten wereldwijd één miljard mensen chocolade. Accountants- en advieskantoor KPMG onderzocht wie de grootste fans waren van het donkere goud en zag dat de smaakvoorkeur wereldwijd verschilt. 

Top 10
Chocolade… men krijgt er niet genoeg van. Wereldwijd groeit de markt voor chocolade al jaren met sterke cijfers, gestuwd door de stijgende welvaart van met name de middenklasse in opkomende landen. De Zwitsers steken echter de kroon, daar eet men gemiddeld 12 kg chocolade per persoon jaar, wat neerkomt op gemiddeld 1 kg chocolade per maand per Zwitser. Significant meer dan de nummer tien in de lijst, Frankrijk, die net boven de 6 kg per persoon per jaar uitkomt. Een overzicht van de top 10 chocolade consumerende landen: 

Ten top chocolate consuming countries in 2012

Verschil in voorkeur
Hoewel vrijwel iedereen van chocolade houdt, toont het onderzoek van KPMG dat er verschillen zijn in voorkeur. Zo is Zwitserland een groot fan van melkchocolade, terwijl Amerikanen gek zijn op gevulde chocolade. Groot-Brittannië heeft – evenals eigenlijk alle landen – de grootste voorkeur voor melkchocolade, maar zo’n 20% van de Britten houdt ook wel van gevulde chocolade. Pure chocolade is dan weer het meeste aan de Zwitsers besteed.

How chocolate bar sales break down in key markets

De animo voor witte chocolade wordt over het algemeen steeds minder: zowel de Zwitsers als de Amerikanen zijn hier minder van gaan eten. Verder valt de consequente voorkeur van de Britten op: tussen 2008 en 2013 werd er evenveel witte en gevulde chocolade gegeten, en vanwege een kleine stijging in de voorkeur voor pure chocolade werd er iets minder melkchocolade gegeten.

Overigens zijn Nederlanders ook relatief dol op het donkere goud: een gemiddelde landgenoot eet bijna 5 kilo chocolade per jaar.


Profiel

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup