PerspeXo: Kwetsbaarheid maakt ondernemers sterker
Deze week werd bekend dat er in de eerste twee maanden van 2013 weer een record aan faillissementen werd gebroken. Het is doodzonde dat er zoveel ondernemers failliet gaan. Ik vraag me dan direct af: hoeveel ondernemers hadden het gered als ze op tijd de juiste hulp hadden ingeschakeld?
Rasoptimisten
Ondernemers zijn rasoptimisten. 96 procent is positief ingesteld. En dat heb je ook nodig als ondernemer: er wordt continu een beroep gedaan op je doorzettingsvermogen. Het geloof in eigen kunnen van de ondernemer is bewonderenswaardig maar kan ook een valkuil worden. Dat zie ik regelmatig in de praktijk. Jezelf kennen als ondernemer is heel belangrijk. Weten wat je zwaktes zijn en er vervolgens naar handelen door het inschakelen van hulp op de terreinen waar dit nodig is. Veel ondernemers zetten die stap niet, stoppen hun hoofd in het zand en hopen dat de problemen vanzelf voorbij gaan. Helaas lossen problemen zich zelden vanzelf op. Het is ook heel erg jammer, want ondernemers verliezen daarmee kostbare tijd om problemen aan te pakken
TAGCLOUD ONDERNEMEN, STANDAARD, GEEN LOGO
De kracht van delen
Hoe groot het geloof in eigen kunnen ook is: je kunt het niet alleen. En dat hoeft ook niet, je hebt immers medewerkers, collega-ondernemers en experts waarmee je ervaringen en uitdagingen kunt delen. Tijdens onze ondernemersopleidingen zie je dat het werkt. We zitten dan met een groepje van vier á zeven ondernemers bij elkaar en de knelpunten komen dan vanzelf aan bod. Het zijn ondernemers met totaal verschillende bedrijven, maar bedrijfskundig blijken ze in de praktijk veel meer op elkaar te lijken dan van tevoren gedacht. De één heeft vaak de oplossing waar de ander naar op zoek was.
Stel je kwetsbaar op vóór je kwetsbaar wordt
Op tijd maatregelen nemen is de kunst. Ondernemers die niet gewend zijn hulp te zoeken, kunnen op het moment dat het nodig is niet de juiste hulpverlener vinden. Tegen alle ondernemers in deze tijd zou ik willen zeggen: je mag je kwetsbaar opstellen. Met je rug tegen de muur is het lastig om besluiten te nemen: je krijgt last van tunnelvernauwing en ziet geen uitweg meer. Het vermogen om te delen neemt gelukkig toe. Babyboomers (1945 - 1960) hebben het nadeel dat ze uit een tijd komen dat hulp vragen gelijk stond aan persoonlijk falen. De jonge generaties hebben veel minder gêne. Generatie X (1961 - 1980) stelt zich al een stuk kwetsbaarder op en deelt makkelijker successen en onzekerheden. Generatie Y (1981 - 2001) doet dat nog veel meer, zelfs op social media.
FOTO Annegien Blokpoel IN BIJLAGE, NAAM, Oprichter en Managing Partner van PerspeXo (LET OP: ZELFDE ALS OVERIGE PerspeXo ARTIKELEN VAN HAAR)
Leren doe je nooit alleen
Een dak repareer je het liefst voor het gaat regenen. Zo is het ook met ondernemen. Wanneer je het eigenlijk nog niet nodig hebt - dat is het moment dat je je moet voorbereiden en jezelf de vraag moet stellen: wat als? Zoek dus naar collega’s, coaches en adviseurs waar je wat aan hebt. Bouw een netwerk op, zodat je snel kunt schakelen, zodra het mis dreigt te gaan. Bij kleine problemen moet je hier al mee oefenen, zodat je bij grote problemen weet welke hulp je in moet schakelen.
Hulp bij groei
Advies heb je niet alleen nodig als het eventueel mis gaat, maar ook in tijden van voorspoed. De kans is groot dat je het allebei een keer gaat meemaken in je ondernemerscarrière. Wie weet gaat het beter dan je had voorspelt. Wat dan? Groei start ook met de bereidheid tot leren en leren doe je nooit alleen.
Een artikel van Annegien Blokpoel, oprichter en managing partner van adviesbureau PerspeXo.