Rebel begeleidt snelbus PPS programma in Tanzania
Rebel heeft onlangs een groot publiek-private-samenwerkingscontract (PPS) gewonnen in Tanzania. Het Rotterdamse platform van ondernemers gaat adviesdiensten verlenen aan het Dar es Salaam Rapid Transit (Dart) System, een project met als doel het realiseren van een snelbusnetwerk in de Tanzaniaanse stad. Het contract heeft een totale opdrachtwaarde van ongeveer €1,3 miljoen.
Dar es Salaam is Tanzania’s grootste en rijkste stad*. Deze is gevestigd in de Dar-es-Salaam-regio, een gebied met een inwonersaantal van grofweg 4,3 miljoen. Een van de belangrijkste uitdagingen waarmee de stad kampt is de vervoersproblematiek. De infrastructuur heeft te weinig rekening gehouden met de groei van de bevolking en de behoeftes van forenzen, met als gevolg dat het wegennetwerk compleet verstopt is. Bovendien is het openbaar vervoer zeer inefficiënt en staat bekend als gevaarlijk. Volgens overheidsdata is een groot percentage van de jaarlijkse 4000+ verkeersdoden op wegen in Dar es Salaam het gevolg van ongelukken met dala-dala-minibussen, het belangrijkste openbaar-vervoersmiddel in de stad.
Om het openbaar vervoer te verbeteren heeft de lokale overheid onlangs twee grote projecten gelanceerd. In october 2012 startten de operaties van het eerste initiatief – een spoorsysteem. Deze spoorweg van in totaal 30 km verbindt het stadscentrum met de voorsteden. Op basis van dat succes onderzoekt de overheid momenteel de mogelijkheid voor verdere uitbreiding. Het tweede initiatief is het bus-rapid-transit-systeem.
Dar es Salaam Rapid Transit (Dart) System
Om het bus-rapid-transit-system te bouwen en te onderhouden besloot de overheid voor de constructie van een publiek-private samenwerking (PPS). Van de totale benodigde investering van $430 miljoen wordt $250 miljoen bijgedragen door de publieke sector en de resterende $180 miljoen komt uit de private sector. Om ervoor te zorgen dat de PPS op een professionele en efficiënte manier wordt gemanaged, zocht de overheid een partij die het proces kon begeleiden en waar nodig expertadvies kon leveren. Een openbare aanbesteding werd uitgezet en 18 adviesbureaus dienden een voorstel in. Uiteindelijk kwam het Nederlandse Rebel als winnaar uit de bus.
“Het is een eer voor ons om deel uit te maken van dit project in Tanzania, dat als doel heeft de verkeersopstoppingen in Dar es Salaam te verminderen,” zegt Jeroen Kok, vanuit Rebel betrokken bij de opdracht. In totaal wordt zo’n 20,9 kilometer aan busnetwerk aangelegd, van bijvoorbeeld de luchthaven tot het centrum en het economische district. De Wereldbank zal als geldschieter fungeren bij het project dat eind 2014 zal starten. Naar alle waarschijnlijkheid zullen forenzen aan het eind van volgend jaar dan gebruik kunnen maken van de snelbussen.
* Dar es Salaam verloor zijn officiële status als hoofdstad aan Dodoma in 1996.