BCG alumnus nieuwe topman van Coca-Cola Benelux
De Benelux landen van Coca-Cola krijgen per 1 maart een nieuwe topman. Het betreft de Belgisch-Argentijnse Juan Ignacio de Elizalde. Hij neemt het roer over van de Nederlander Hessel de Jong, die naar eigen zeggen "uit eigen beweging en na een weloverwogen denkproces" heeft besloten de frisdrankproducent te verlaten.
Juan Ignacio de Elizalde startte zijn loopbaan in 2000 als adviseur bij het strategisch consultancybureau Boston Consulting Group. Twee jaar later stapte hij over naar Coca-Cola, waar hij diverse managementfuncties uitoefende. Zo was De Elizalde onder meer Director of Planning bij Coca Cola. Ignacio de Elizalde begon zijn loopbaan bij Coca Cola in Argentinië.
Uitdaging
De nieuwe Coca Cola topman staat gelijk voor een grote uitdaging. Coca Cola draaide namelijk een relatief mager jaar in 2013. Over het afgelopen jaar daalde de totale omzet met 2,4% naar €34,1 miljard en de winst zelfs met 4,5% naar iets meer dan €6.2 miljard.
De mindere prestaties zijn toe te schrijven aan diverse ontwikkelingen, waaronder de teleurstellende resultaten in het Zuiden van Europa en ontwikkelingslanden als India, China en Mexico. Als reactie op de teruglopende omzet is Coca Cola van plan om veel meer geld te stoppen in media-uitingen en overige marketingactiviteiten. Zo’n €728 miljoen zal hiervoor naar verwachting alleen al dit jaar uitgetrokken worden.
Een opvallend probleem ligt echter op de thuismarkt, waar steeds meer Amerikanen zich afkeren van gesuikerde dranken. Ook in Europa, waaronder in Nederland, is deze trend zichtbaar. Aan Ignacio de Elizalde de uitdagende taak om Coca-Cola Benelux terug te leiden naar de oude glorietijden.