Topmanagement grote bedrijven vaak niet Nederlands

16 januari 2014 Consultancy.nl

Gisteren plaatste de Volkskrant een special over het internationale karakter van het management van grote Nederlandse bedrijven. In het artikel wordt Caroline Visser, Senior Manager People & Change bij KPMG Management Consulting (onderdeel van Advisory), aangehaald als kennisexpert. In het artikel geeft ze haar mening over de toenemende diversiteitsslag gaande in boardrooms.

Het onderzoek, gehouden onder 12 grote bedrijven, toont aan dat het percentage Nederlanders in het hoger management van grote Nederlandse bedrijven enorm verschilt. Zo is bij de ooit oer-Hollandse uitgever Wolters Kluwer een Nederlandse topmanager al bijna een zeldzaamheid. Maar 16% van het hoger management is van Nederlandse afkomst. Het bedrijf wordt met name gerund door Amerikanen – daarnaast telt de toplaag van Wolters Kluwer nog negen nationaliteiten. Ook bij TNT en DSM bestaat minder dan de helft van de top uit Nederlandse managers.

Percentage Nederlanders

De vraag is: is het erg dat grote delen van een bedrijf worden geleid door buitenlanders? Volgens Visser hangt het af van het bedrijf en de samenstelling van het management. Zo zijn er diverse studies die concluderen dat diversiteit leidt tot betere bedrijfsprestaties. Als mogelijk voordeel van meer diversiteit wordt de grotere mate van innovativiteit genoemd, omdat buitenlanders eerder vastgeroeste routines zullen doorbreken en oplossingsgericht zijn. Andere studies beweren echter het tegendeel en menen dat meer diversiteit een bedrijf niet ten goede komt. De waarheid ligt zoals zo vaak het geval in het midden: diversiteit werkt zolang de juiste randvoorwaarden op hun plek zijn.

De KPMG adviseur geeft aan dat diversiteit alleen van invloed kan zijn als een groep groot genoeg is, een enkeling zal weinig kunnen bewegen. Om diversiteit een succesvolle impact te laten hebben is ook ondersteuning van het management binnen de organisatie essentieel. Dat houdt in dat het management het juiste voorbeeld geeft en de daad bij het woord moet voegen. Gebeurt dit niet, dan kan diversiteit juist tegenwerken, aangezien er wanbegrip aan beide kanten kan ontstaan met confrontaties tussen verschillende culturen tot gevolg. Zo hebben Nederlanders, Duitsers en Engelsen ondanks de korte geografische afstand diverse culturele verschillen die van invloed kunnen zijn op zakendoen.

Caroline Visser - KPMG

De Nederlandse cultuur is in grote mate een ‘lage context cultuur’, waarbij Nederlanders over het algemeen op een zeer directe manier communiceren. Het Verenigd koninkrijk daarentegen heeft een hoge context cultuur, onze communicatie kan door menig Engelsman als brutaal opgevat worden. En omgekeerd zullen Nederlanders de onderliggende toon van een boodschap niet altijd eruit kunnen filteren. Als een Engelsman voor een project of voorstel het woord ‘interesting’ laat vallen, dan hoeft dit niet per definitie positief te zijn en kan het tegenovergestelde bedoeld worden.

Op wereldwijde schaal wordt er onderscheid gemaakt tussen de Amerikaanse cultuur (met de nadruk op prestaties en efficiëntie), de Europese (minder hiërarchisch, meer individu) en de Aziatische, waar het collectief voorop staat. Nederlanders fungeren vaak als 'Mister Switch', aldus Visser. “Wij' kunnen onszelf goed neutraal opstellen en de plooien tussen andere culturen gladstrijken, helemaal als we er zelf beter van worden. “Dat is onze VOC-mentaliteit”, zegt Visser. 'Het zit al eeuwen in ons dat we goed kunnen accommoderen.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over