75% onderzoeken adviesbureaus weinig vernieuwend

06 januari 2014 Consultancy.nl

Thought leadership is in de afgelopen tientallen jaren een van de belangrijkste differentiators geweest voor consultingorganisaties, en hielp hen zich te onderscheiden van concurrenten. Een nieuwe studie van PR- en communicatie bureau Man Bites Dog werpt een nieuw licht op de kwaliteit van thought leadership. In bijna driekwart van de gevallen leveren publicaties en onderzoeksrapporten weinig vernieuwende inzichten op. Kortom, van thought leadership is nauwelijks sprake, het kan beter ‘thought followership’ worden genoemd.

Consultingorganisaties zien thought leadership als een van de belangrijkste aspecten om hun kennis en expertise naar opdrachtgevers te bewijzen. Een recente survey laat zelfs zien dat bijna 90% van partners en consultancy marketeers thought leadership zien als de belangrijkste vorm van differentiatie. Ondanks de essentiële rol van thought leadership in het helpen van bedrijven om boven het maaiveld uit te steken, vindt Man Bites Dog dat duizenden publicaties en expert views met een korrel zout genomen moeten worden.

Driekwart onderzoeken adviesbureaus weinig vernieuwend

Uit het onderzoek van het PR bureau, gehouden onder tientallen marketeers van consultingorganisaties, geeft 69% van de respondenten toe dat ze op het gebied van thought leadership ‘met de stroom meegaan’ in plaats van de agenda te bepalen. Bijna 9 van de 10 marketeers geeft toe dat hun organisatie worstelt met het genereren van unieke inzichten. Als gevolg van dit gedrag, schat gemiddeld 72% van de respondenten dat hun zogenaamde ‘thought leadership’ content gecategoriseerd kan worden als ‘thought followership’.

Copycat gedrag

Het is natuurlijk geen geheim dat adviesbureaus veel over de schouders van concurrenten meekijken, maar de schaal waarop dat gebeurt is opvallend te noemen. Bovendien, Man Bites Dog constateert dat de mate van ‘copycat gedrag’ significant hoger ligt binnen de adviesbranche dan in andere segmenten binnen de zakelijke dienstverlening. Ter vergelijking, accountancy-organisaties en advocatenkantoren typeren respectievelijk 58% en 65% van hun thought leadership als thought followership, vergeleken met de 72% score van de consulting industrie.

Er moet overigens wel in het achterhoofd worden gehouden dat volume een grote rol kan spelen in het verklaren van het verschil. Consultants produceren over het algemeen meer thought leadership, wat deels de lagere mate van innovativiteit kan verklaren, hoewel Man Bites Dog hier niet specifiek op ingaat.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup