BCG: Chinezen zijn dol op Amerikaanse producten

16 juli 2013 Consultancy.nl

Chinese consumenten zijn bereid meer te betalen voor Amerikaanse producten dan voor vergelijkbare Chinese producten. De Chinezen zijn bezorgd over de kwaliteit van hun binnenlandse goederen en dichten Amerikaanse producten een hogere kwaliteit toe. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau The Boston Consulting Group onder ruim 5.000 Chinese consumenten.

Uit het onderzoek van het strategie adviesbureau blijkt dat 61% van de Chinezen bereid is meer te betalen voor Amerikaanse producten. De consumenten wilden tot 10% extra betalen voor auto-onderdelen, banden, meubilair, huishoudapparaten en babyvoeding van Amerikaanse afkomst. Voor Amerikaanse mobiele telefoons, sportschoenen en sommige andere statusgoederen, willen de respondenten tot wel 71% meer betalen.

BCG - Chinesen winkelen

Chinese zorg om kwaliteit

Volgens de strategy consultants is de Chinese consument zeer bezorgd over de kwaliteit van Chinese producten. “Naarmate meer Chinese consumenten toetreden tot de middenklasse, zal er meer nadruk gelegd worden op de meerwaarde die wordt geboden dan op de laagste prijs”, aldus BCG-adviseur Hal Sirkin. Uit het onderzoek bleek echter ook dat tweederde van de consumenten ook de voorkeur geeft voor een Amerikaans product als het dezelfde prijs en kwaliteit heeft als zijn Chinese equivalent. Amerikaanse producten hebben onder Chinezen dus in het algemeen een betere naam.

Geen wereldwijd fenomeen

Opmerkelijk is dat de voorkeur voor Amerikaanse producten een typisch Chinees fenomeen blijkt te zijn. Zo schrijven de consultants dat bijna tweederde van de Duitse consumenten juist extra wil betalen voor binnenlandse producten in vergelijking tot Amerikaanse equivalenten. En ook in Frankrijk worden Amerikaanse producten als mobiele telefoons en schoenen van mindere kwaliteit geacht te zijn dan Franse alternatieven.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over