CMO’s hebben meer vertrouwen dan ooit in generatieve AI

04 juli 2025 Consultancy.nl

Chief Marketing Officers (CMO’s) zijn meer dan ooit overtuigd van de kracht van generatieve AI. Dat blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group (BCG).

Voor marketingafdelingen is generatieve AI (gen AI) bijzonder waardevol. Met de technologie kunnen marketeers sneller en op grotere schaal gepersonaliseerde content creëren, zoals teksten, beelden en campagnes. Daarnaast levert de technologie waardevolle inzichten uit data-analyse, waardoor marketingstrategieën beter kunnen worden afgestemd op de doelgroep.

Zo kan gen AI bedrijven helpen om hun concurrentiepositie te verbeteren. Wereldwijd geloven CMO’s daar massaal in: 83% van hen is optimistisch over de impact die de technologie de komende paar jaar zal gaan hebben op hun organisatie. Daarmee is het vertrouwen in generatieve onder CMO’s hoger dan ooit tevoren, stelt BCG.

CMO’s hebben meer vertrouwen dan ooit in generatieve AI

“Gen AI is inmiddels cruciaal voor moderne marketingteams”, zegt Lauren Wiener, de Global Marketing Leader bij BCG. “CMO’s die investeren in AI-tools én zorgen dat hun medewerkers over de juiste vaardigheden beschikken, zijn degenen die aan het langste eind zullen trekken.”

Het groeiende optimisme vertaalt zich ook in aanzienlijke investeringen in de technologie. Zo is 71% van de CMO’s van plan om tot en met 2027 ieder jaar minstens $10 miljoen te steken in generatieve AI-projecten. Vorig jaar ging het nog om 57% van CMO’s.

Behaalde resultaten

Hoewel generatieve AI nog altijd relatief in de kinderschoenen staat, hebben heel wat CMO’s reeds de vruchten kunnen plukken van de technologie, meldt BCG.

CMO’s hebben meer vertrouwen dan ooit in generatieve AI

De belangrijkste ontwikkelingen die gen AI binnen marketingafdelingen heeft gerealiseerd zijn het verbeteren van de klantervaring en het verhogen van de hoeveelheid content en de kwaliteit ervan.

In vergelijking met verleden jaar geven minder CMO’s aan dat generatieve AI de productiviteit van hun medewerkers heeft verhoogd. Verrassend? Volgens BCG valt dat wel mee.

De afgelopen paar jaar pasten bedrijven AI vooral toe op losse taken. Dat leverde snel productiviteitswinst op. Momenteel zijn bedrijven bezig om AI binnen al hun processen toe te passen. Deze structurele integratie is complex en levert minder snel productiviteitswinst op.

CMO’s hebben meer vertrouwen dan ooit in generatieve AI

“Veel organisaties realiseren zich dat AI pas echt impact heeft bij een organisatiebrede implementatie”, zegt Mark Abraham, Marketing, Sales & Pricing Practice Leader voor Noord-Amerika bij BCG. “Dat vraagt om verandering op meerdere niveaus en dus om tijd.”

Regeren is vooruitzien

Om ook in de toekomst te kunnen profiteren van de voordelen die generatieve AI met zich meebrengt, blijven CMO’s de komende jaren geld steken in de technologie.

Investeringen in het verbeteren van de digitale klantervaring krijgen de meeste prioriteit van CMO’s, gevolgd door tools die gebruikt worden voor campagnes (‘marketing technology stack’).

Voor zijn studie ondervroeg BCG over de hele wereld meer dan 200 CMO’s van uiteenlopende organisaties.

More on: Boston Consulting Group
Netherlands
Company profile
Boston Consulting Group is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Boston Consulting Group is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.